طراحی و گرافیک

ابزارهای ایلاستریتور | هر آنچه که این برنامه کاربردی در اختیار کاربران قرار می‌دهد

ایلوستریتور، نرم افزاری کاربردی در دنیای گرافیک

ایلوستریتور یکی از بهترین و قدیمی‌ترین برنامه‌های مجموعه ادوبی است که از آن در زمینه تولید انواع تصاویر گرافیک بسیار زیبا استفاده می‎شود. این برنامه دارای ابزارها و امکانات بسیار زیادی است که با استفاده از آن‌ها، می‌تواند به صورت وکتوری این تصاویر را طراحی کرد. به همین دلیل، اگر می‌خواهید به یک طراح موفق رد زمینه تولید موشن گرافی تبدیل شوید، باید بتوانید به خوبی هر یک از این ابزارها را بشناسید. در ادامه اصلی‌ترین کاربردهای برخی از ابزارهای ایلاستریتور را بیان می‌کنیم.

آشنایی با ابزارهای ایلوستریتور در آموزش تک

ابزارهای ایلاستریتور چه کاربردهایی دارند؟

مطمئنا تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده است که بخواهید کاری انجام دهید و برای آن نیاز به یادگیری برخی ابزارهای دیگر بوده‌اید.به عنوان مثال، هر کسی که بخواهد به یک نقاش حرفه‌ای تبدیل شود، ابتدا باید نحوه کار با قلمو، بوم نقاشی، انواع رنگ‌ها و سایر ابزارهای مربوط به این زمینه را یاد بگیرد. تقریبا بسیاری از رشته‌ها این شرایط را دارند و برای حرفه‌ای شدن، باید ابزارهای مختلفی را بشناسید.

ایلوستریتور نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای این که بتوانید به یک طراح فوق العاده تبدیل شوید، باید ابزارهای آن را بشناسید و کاربرد هر کدام را بدانید. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم کاربردهای ابزارهای ایلاستریتور را بیان کنیم.

با Selection Tool هر آنچه را که می‌خواهید انتخاب کنید

یکی از اعضای جدایی ناپذیر طراحی در استفاده از نرم افزار ایلوستریتور، Selection Tool است. این قسمت با آیکون فلشی شکل نمایش داده می‎شود که به شما این امکان را می‌دهد تا اشیا و متن را در اطراف صفحه انتخاب کنید و به هر طرفی که می‌خواهید جا به جا کنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که دو زیر شاخه از Selection Tool وجود دارد که به شرح زیر هستند.

  • Direct Selection Tool: با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید به صورت خطوط مستقیم، هر بخشی را که می‌خواهید انتخاب کرده و ویرایش کنید. دقت داشته باشید که این امکان به وسیله نقاط لنگر به وجود می‎آیند.
  • Group Selection Tool: این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا شی دلخواه خود را در قالب یک گروه، ویرایش کنید

آشنایی با نرم افزار ایلاستریتور در آموزش تک

Rectangle Tool، ابزاری برای رسم اشکال

یکی دیگر از ابزارهای ایلاستریتور که با استفاده از آن می‌توانید انواع اشکال هندسی استفاده کرد، Rectangle Tool است. این ابزار نه تنها به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید انواع مستطیل و یا مربع‌ها را رسم کنید، بلکه با استفاده از آن، می‌توانید مستطیل‌های لبه گرد، چند ضلعی، ستاره، دایره‌های تو در تو و … را رسم کنید.

قلم، ابزاری برای کشیدن خطوط صاف و یا منحنی

با استفاده از پن تول، می‌توان به واسطه نقطه گذاری و اتصال آن‌ها چه به صورت مستقیم و چه زاویه دار، می‌باشد. عملکرد این ابزار با سایر رقبای خود فرق دارد، زیرت نحوه مدیریت و دقت عمل ابزار قلم به مراتب بیشتر از دیگر همتایان خود مانند Paint brush و Pencil است. همچنین در هنگام استفاده از آن چند گزینه به شرح زیر در اختیار داریم.

  • Anchor Point Tool: با استفاده از این ابزار، می‌توانید یک یا پهند دسته‌ای از خط‌ها و منحنی‌هایی را که ایجاد کرده‌اید، را در جای دیگر منتقل کنید یا به عبارت دیگر عین آن را در طرح دیگری از ایلاستریتور بکار ببرید
  • ADD Anchor Point Tool: با این زیر شاخه، نقاط لنگری را به مسیری که قبلا ایجاد شده اضافه کنید و با این کار، دیگر نیای به از نو کشیدن مسیرها نیست و می‌توانید کنترل بهتری روی زاویه‌ها انحنای آن‌ها داشته باشیم

ابزار Paint Brush، قلم هنرمندانه

یکی دیگر از ابزارهای ایلاستریتور Paint Brush  است که ویژگی‌های مختلفی را به شما ارائه می‌کند، به عنوان مثال، با استفاده از این ابزار، می‌توانید اقدام به زیبانویسی و سبک‌های براش را به مسیرها اعمال کنید و به وسیله آن می‌توانید از ابزارهای انتخاب مستقیم برای حرکت در نقاط استفاده کنید و منحنی‌هایی را که کج و نامتوازن هستند را صاف کنید. پینت براش یک زیر مجموعه دیگر هم دارد که یک ابزار نقاشی مانند براش بوده با این تفاوت که به جای یک مسیر، مسیرهای بسته رنگی را ایجاد می‌کند.

بررسی ابزارهای ایلاستریتور در آموزش تک

Lasso Tool، ناحیه‌ای گستردگی صفحه

ابزار Lasso، مانند ابزار Direct Selection کار می‌کند از این جهت که به شما این امکان را می‌دهد تا نقاط لنگر را جداگانه‌ای را در شکل و یا شی انتخاب کنید و هر تعداد بار که می‌خواهید، در ناحیه وسیع‌تری از آن استفاده کنید.

ابزار عصای جادویی

یکی دیگر از ابزارهای ایلاستریتور که می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی برای کاربران داشته باشد، ابزار عصای جادویی است. با استفاده از این ابزار، طراحان می‌توانند یک شی، مسیر و یا هر چیز دیگری را که شبیه به هم هستند را انتخاب کنند و رنگ‌های یکسانی را روی آن‌ها تنظیم کنید. همچنین این عصای جادویی برای مصارف تبدیل سبک‌ها به یک دیگر نیز به کار می‌روند.

اسکیل تول، کوچک را بزرگ و بزرگ را کوچک می‌کند

نحوه کار ابزار مقیاس پذیری به این صورت است که باید یک محور را تعریف کرده، سپس با کلیک و کشیدن موس به خارج از آن، اندازه شکل را تغییر داد. این ابزار تا حدودی مشابه دو ابزار روتیت و ریفلکت است که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • Shear Tool: با کج کردن و حالت دادن به پروژه افکتی ویژه ایجاد می‌کند
  • Reshape Tool: ابزار تغییر شکل به شما این امکان را می‌دهد تا چندین لنگر را روی شی انتخاب کنید و تمام آن‌ها را در یک جهت حرکت دهید

ایلاستریتور، بهترین برنامه برای تولید موشن گرافی | آموزش تک

با آموزش تک، به یک طراح حرفه‌ای موشن گرافی تبدیل شوید

در این مطلب از وب‌سایت آموزش تک، با بررسی نکات و ابزارهای و کاربردهای ابزارهای ایلاستریتور همراه شما بودیم. ایلوستریتور یکی از بهترین برنامه‌ها برای تولید تصاویر گرافیکی است و ابزارهای بسیار زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. البته دقت داشته باشید که این برنامه ابزارهای دیگری نیز دارد که آشنایی با تمامی آن‌ها در یک مطلب امکان پذیر نیست.

اگر می‌خواهید تمامی ابزارهای ایلاستریتور را بشناسید و بتوانید با استفاده از آن، تصاویر گرافیکی زیبایی را تولید کنید، می‌توانید در دوره صفر تا صد آموزش موشن گرافی شرکت کنید و تمامی نکات در این زمینه را بیاموزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا