انیمیشن و سه بعدی

ساخت انیمیشن در افترافکت به صورت دو بعدی

می دانیم که افترافکت (موشن گرافیک ) یک محصول نرم افزاری شرکت ادوبی محسوب می شود که روز به روز امکانات خود را افزایش داده و امروزه برای ساخت انیمیشن در افترافکت آپشن های مختلفی در این نرم افزار وجود دارد. با استفاده از نرم افزار افترافکت می توانیم به سادگی فضاهایی مانند دود، مه، تصادف، انفجار و همینطور صحنه های جنگی مختلف را طراحی کنیم. حتی ساخت انیمیشن در افترافکت به صورت دوبعدی نیز فراهم شده است. در واقع در نرم افزار افترافکت صحنه ها ساخته می شود و به سادگی به فیلم افزوده می شود. موضوع دیگری که در تولید انیمیشن در افترافکت دیده می شود صجنه های خیالی است که می تواند با تصاویر متحرک به خوبی ترکیب شود و فضایی بسیار زیبا فراهم سازد. به طور کلی ساخت انیمیشن های دو بعدی در افترافکت ( آموزش موشن گرافیک ) بیشتر از مدل های سه بعدی است اما این موضوع به این معنی نیست که این نرم افزار نمی تواند در زمینه انیمیشن های سه بعدی به کمک ما بیاید.

ساختار انیمیشن در افترافکت

در این مقاله هدف اصلی ما متحرک سازی در افترافکت است و به طور کلی در این زمینه فعالیت می کنیم که این برنامه چطور می توان به ما در ساخت یک انیمیشن کمک کند؟ آیا ما به عنوان کاربر نقش مهمی در ساخت انیمیشن در افترافکت داریم؟ این موضوع را با یک مثال بهتر توضیح می دهیم. فرض کنید که ما قصد داریم صحنه برخورد یک توپ به زمین را به طور دقیق فضاسازی کنیم. در این روند نیاز است که بلند شدن توپ به صورت مجدد در یک لایه انیمیشن به کار برود به طوری که بیش از ۳ ثانیه زمان طول نکشد. حال سوال اینجاست که چه باید کرد؟ اولین گان تحلیل این صحنه در ذهن خودمان است.

در واقع باید اینطور بررسی کنیم که در ثانیه اول توپ باید در ارتفاع یک متری از زمین قرار بگیرد به طوری که فضا طبیعی جلوه دهد، در ثانیه دوم توپ مماس با زمین بوده و برای ثانیه سوم نیاز است که توپ دوباره از زمین بلند شود و به عنوان مثال ارتفاع ۳۰ ثانیه ای را برای آن در نظر گرفته ایم. برای ساخت این سبک انیمیشن نیاز است که یک فریم مشخص در نظر گرفته شود.

در بخش بعد فریم های انیمیشن در افترافکت را در لاین همین مثال توضیح می دهیم.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

انیمیشن در افترافکت

فریم های انیمیشن در افترافکت

مبرهن است که برای ساخت انیمیشن در افترافکت نیاز به تعداد زیادی فریم داریم. حتماً سوال می کنید فریم چیست؟ فریم ها در واقع همان تصویر ثابت در انیمیشن محسوب می شود. فریم ها تصاویری هستند که قرار است به صورت متوالی در کنار هم قرار بگیرد به طوری که کاربر متوجه نشود که از عکس های ثابت استفاده شده است و در نهایت از دید مخاطب فضایی متحرک پیش روی قرار بگیرد.

این موضوع را در خصوص مثال قبل دنبال می کنیم. به عنوان مثال در ثانیه اول توپ زمانی که در ارتفاع یک متری قرار دارد در واقع یک فریم را به خود اختصاص داده است. حال فریم بعدی در زمان ۱٫۱ قرار می گیرد و در واقع ارتفاع این فریم کمی از فریم قبل کمتر است تا به اینجای کار دو فریم دارید. حال نیاز است که برای تمامی لحظه های پرتاب توپ فریم بندی صورت بگیرد. حال سوال اینجاست که طراحی تک تک فریم ها بسیار زمانبر بوده و چه باید کرد؟ یعنی برای ساخت پرتاب یک توپ از فاصله سه متری باید لحظه لحظه فریم ساخت؟ در نظر داشته باشید که دقیقاً در همین بخش است که نرم افزار افترافکت قدرت خود را نشان می دهد. در واقع در این نرم افزار تنها نیاز است که یک کی فریم key frame انتخاب شود. کری فریم ها در واقع یک فریک اصلی هستند که در نقطه مشخصی از زمان قرار دارد و قرار است که در این زمان اتفاق خاصی افتد.

فکر می کنید در این مثال نیاز به چند کی فریم داریم؟ بله درست حدس زدید. سه کری فریم به طور کلی ساخت این انیمیشن در افترافکت را فراهم می سازد.

انیمیشن در افترافکت

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

فریم های اصلی انیمیشن در افترافکت

در واقع تمام کاری که نیاز است از سوی شما صورت پذیرد طراحی کی فریم  و یا فریم اصلی است. فاصله ای که بین کی فریم ها در نظر گرفته می شود می تواند توسط خودمان تعیین شود.

در واقع نرم افزار افترافکت به طور کلی ساخت فریم های اصلی بسیار مهم است و سایر فریم های زیرین توسط خود این نرم افزار طراحی می شود. این موضوع را کمی ساده تر توضیح می دهیم. در زمان های قدیمی انیمیشن به صورت دستی و کاغذی بوده و در این روند انیماتور وظیفه طراحی فریم های اصلی را داشت و پس از آن فردی که دستیار انیماتور نامیده می شد می بایست فریم های فرعی را به صورت دقیق بین کی فریم ها اعمال نماید. در طراحی انیمیشن در افترافکت در واقع ما سازنده فریم های اصلی بوده و سایر آپشن های افترافکت به صورت اتوماتیک وار فریم های فرعی را می سازد. در واقع فرم های فرعی بخشی است که به صورت کاملاً جداگانه طراحی شده و ما روند طراحی آن را نخواهیم دید.

انیمیشن در افترافکت

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

نتیجه گیری

انیمیشن در افترافکت موضوع مهمی است. در واقع طراحی انیمیشن در افترافکت سبب می شود که بتوانید پروژه های خود را سریعتر پیش ببرید و درگیر مسائل غیر ضروری نشوید. این نرم افزار در زمینه های دو بعدی توانسته بسیار خوب عمل نماید و البته برای انیمیشن های سه بعدی نیز در کنار سایر نرم افزارهای طراحی می تواند یک کمک بسیار خوب محسوب شود. از یاد نبرید که افترافکت به طور کلی دارای فضای طراحی گسترده ای است و یادگیری تمامی بخش های آن شاید زمانبر بوده و نیاز به حوصله و تمرکز بالایی دارد. طراحی انیمیشن های دو بعدی ساده و قالب دادن به آنها می تواند یک شروع بسیار خوب باشد.

 

منبع :موشن گرافیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا