انیمیشن و سه بعدی

بررسی بخش های مهم نرم افزارهای موشن گرافیک

آیا می دانید اصطلاحاتی که برای نرم افزارهای موشن گرافیک استفاده می شود هر یک چه نشانه ای است ؟ در این مقاله قصد داریم در خصوص نرم افزارهای موشن گرافیک و اصطلاحات مهم آن صحبت کنیم. در نظر داشته باشید افرادی که به تازگی پا به عرضه موشن گرافیک گذاشته اند برای موفقیت بیشتر می بایست در ابتدا نگاهی جامع و کامل به نرم افزار موشن گرافیک  (آموزش موشن گرافیک )داشته باشند.

بخش های دو و سه بعدی در نرم افزارهای موشن گرافیک

به طور کلی فضایی که از سوی نرم افزارهای موشن گرافیک ایجاد می شود به سه دسته تقسیم می شود. فضا های دو ، دو و نیم و سه بعد. هر یک از این فضاها در واقع به محیطی که یک شی اشغال می کند اشاره دارند.

به عنوان مثال در تصاویر دو بعدی تصویری که مخاطبان می بینند یک تصویر مسطح است که عمق آن مشخص نیست. این در حالی است که در تصاویر دو و نیم بعدی در واقع فضا در وضعیت سه بعدی طراحی می شود و یک تصویر دو بعدی در آن قرار داده می شود و به نظر می رسد که تصویر خود دو و نیم بعدی است.

تصاویری که سه بعدی نام نهاده شده اند به این صورت هستند که شی به طور دقیق در فضای سه بعدی طراحی شده است و به سادگی می توانید تمام بعدها را با چشم تماشا کنید. حاشیه هایی که در این سری از فضاها قرار داده می شود به صورتی است که می تواند به دور شی حرکت نماید.

در نرم افزارهای موشن گرافیک بخشی به نام لایه تنظیم وجود دارد که اجازه می دهد به سادگی افکت های مختلفی را به چندین لایه به صورت همزمان اضافه کنیم. در واقع در وضعیت معمول اگر ما یک افکت را به یک لایه اضافه کنیم آن افکت تنها به همان لایه اضافه می شود و اما اگر از لایه تنظیم برای این کار استفاده شود می توانید لایه هایی مستقل ایحاد کنید که افکت هایی خاص را بخود اختصاص داده است از سوی دیگر امکان اضافه کردن یک لایه به بخش زیرین یک لایه نیز فراهم می شود و یک تیر و چند نشان می توان کرد! شایان ذکر است که اگر افکت بر روی لایه زیرین اعمال شده باشد بر روی لایه های بالایی تأثیری نمی گذارد.

نرم افزار های موشن گرافیک

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

 

فرآیند تبدیل در نرم افزارهای موشن گرافیک

نرم افزارهای موشن گرافیک دارای بخش های مختلفی است که یک بخش آن فرآیند تبدیل نام دارد. این بخش بسیار پر کاربرد است و شما می توانید از ویژگی های چرخش، مقیسا و همینطور شفافیت این بخش استفاده نمایید. اگر به انیمیشن های قدیمی بیشتری دقت کنید مشخص می شود که در آن انیمیشن ها روش ها بسیار متفاوت بود و به این شکل نبود که شما بتوانید هر نوع ویژگی که مدنظرتان است را اعمال نمایید اما این گزینه در نرم افزارهای موشن گرافیک به سادگی باری شما فراهم شده و می توانید هر فریم را طبق سلیقه خود بچینید. با استفاده از بخش تبدیل در نرم افزارهای موشن گرافیک دیگر نیاز به دانش و تخصص بسیار بالایی که برای شیوه سنتی فراهم بود نمی باشد.

نرم افزار های موشن گرافیک

آپشن منحنی در نرم افزارهای موشن گرافیک

منحنی کردن و یا اریب سازی در موشن گرافیک از دیگ گزینه های مهم محسوب می شود که بررسی آن خالی از لطف نیست. در نرم افزار های موشن گرافیک دو گزینه Fillet و Bevel وجود دارد که در واقع هر دو مورد یک معنی داشته و برای اریب سازی به کار می روند.، این ابزارها برای اریب کردن گوشه های دو سطح استفاده می شود و به صورتی اثر می کنند که می توانید تصویر را در دو بخش سه بعدی اعمال نمایید.

البته Bevel نسبت به گزینه دوم جالب تر به نظر می رسد یک خاصیت درخشش و زاویه سازی مدرن تری فراهم می سازد که سبب می شود طراحی موشن گرافیک شما بسیار حرفه ای به نظر برسد.

به طور کلی دو موردی که در این بخش اعلام شده برای طبیعی نشان داد شی در موشن گرافیک به صورت سه بعدی اعمال می شود و سبب می شود که اشیا از حالت تصنعی خارج شود.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت

نرم افزار های موشن گرافیک

اصطلاح بوکه در نرم افزار موشن گرافیک

لوکه یکی از گزینه های جالب در موشن گرافیک محسوب می شود که به طور مستقیم به یک افکت اشاره دارد، برای این کار از لنز دوربین استفاده می شود و لنز به بیرون از بخش های اندازه گیری شده فوکوس کرده و سبب می شود که مناطق نورانی تصویر به صورت خاصی اعمال شود.

در نرم افزارهای موشن گرافیک چرخش افقی و محوری اهمیت ویژه ای دارد و باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. چرخش های افقی در واقع همان چرخش حول محور خاصی هستند که سبب می شود دوربین در وضعیت ثابت قرار گرفته و شی در موشن گرافیک به صورت خاصی بچرخد. به این شکل می توانید یک تریپاد قابل قبول فراهم سازید که به نوبه خود می تواند بسیار ارزشمند محسوب شود. در نظر داشته باشید که محور در نظر گرفته شده برای این بخش ثابت است.

اینطور که مشخص شد نرم افزارهای موشن گرافیک دارای بخش های بسیار زیادی است که هر یک می توان طبق هدف پروژه به کار آید، استفاده از بسیاری از بخش ها بسیار محدود بوده و برخی از بخش ها وضعیت بسیار متنوعی ایجاد می کنند که نیاز است بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. اینطور که شرایط نشان می دهد در موشن گرافیک ها همیشه المان های چرخش عمودی و افقی از دسته موارد مهم و ثابت و به نوعی همیشگی هستند. در نظر داشته باشید که اگر شما قصد دارید در این فضا طراحی های لازم را اعمال نمایید می بایست در ابتدا بدانید هر بخش از نرم افزارهای موشن گرافیک به چه صورتی کار می کند و سپس به سراغ پیاده سازی طرح خود بروید.

نرم افزار های موشن گرافیک

منبع : تولید محتوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا