انیمیشن و سه بعدیطراحی و گرافیک

آموزش موشن گرافی

آموزش موشن گرافی

امروزه یکی از فناوری های پرکاربرد در زمینه گرافیک و طراحی وب آموزش موشن گرافیک است. در این میان هرکسی با توجه به توانایی هایی که در زمینه ی گرافیک دارد می تواند با بهره وری از ابزار های کار موشن گرافی مانند افترافکت به ساخت و طراحی ویدئوهای موشن بپردازد. در رابطه با آموزش موشن گرافیک هر فردی که در این زمینه کار می کند ممکن است ویدئوهایی که می سازد در ابتدای امر شامل نقص هایی مانند عدم وجود هنرهای بصری به شکل خلاقانه و یا عدم فهم مناسب و مشکلاتی از این قبیل باشند اما با رعایت نکاتی که در ادامه برای آموزش موشن گرافی خواهیم گفت می توان برای ساخت ویدئوهای موشن با کیفیت اقدام کرد.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش موشن گرافیک پروژه محور

برای مارکت ویدئو باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

• ویدئوی شما باید هدفمند باشد و موجب سردرگمی مخاطب نباشد. در واقع برای آموزش موشن گرافی باید بگوییم ویدئوی شما باید حول یک مفهوم و یا هدف بچرخد و حاوی یک پیام کلی باشد تا مخاطب دچار چندگانگی نشود. بنابراین از شلوغ کاری های اضافی بپرهیزید.

• در آموزش موشن گرافی ویدئوی موشنی که می سازید باید بسیار خلاقانه و پر از رنگ و لعاب های مربوط و زیبا باشد تا مخاطب را جذب کند. هر ایده ی نو موجب جذب مخاطب بیشتری می شود. این که مخاطب پیگیر کار موشن شما باشد و یا از آن رد شود کاملا بسته به خلاقیت شماست.

• هنگامی که یک ویدئوی موشن می سازید باید مطلع باشید برند خود را و یا لوگوی مخصوص کار خود را در کجا و در کدام قسمت نمایش دهید تا مخاطب با کار شما به خوبی آشنا شود.

• رنگ ها و فلسفه ی رنگ ها در آموزش موشن گرافی نقش بسیار تعیین کننده ای دارند. باید رنگ ها و فلسفه ی آن ها را به خوبی بشناسید و بدانید از هر رنگ باید در کجا و در چه رابطه ای استفاده کنید. برخی رنگ ها در کنار هم موجب ایجاد زیبایی و خلاقیت در چشم بیننده می شوند و شما باید بدانید کدام ترکیب رنگ ها زیبا هستند.

آموزش موشن گرافی

در آموزش موشن گرافی حرکت چگونه است؟

همان طور که می دانید موشن گرافی یعنی حرکت گرافیکی متحرک. یعنی عناصر به گونه ای جذاب و با خلاقیت با استفاده از هنرهای گرافیکی حرکت می کنند که موجب ساخت ویدئوهایی از این بحث می شود. در آموزش موشن گرافی قصد داریم اجزای یک اثر را به گونه ای جذاب و با استفاده از جلوه های هنری بصری به گونه ای حرکت دهیم که پیام مورد نظر ما را برسانند.

یکی از مهم ترین نرم افزار های آموزش موشن گرافی افترافکت می باشد که برای متحرک سازی اجزای اثر به کار می رود. در این گونه نرم افزار ها یک اصل مشترک به نام ایجاد keyframe وجود دارد که حرکت ها در این قالب ها تعبیه می شوند. در آموزش موشن گرافی برای ایجاد کردن یک حرکت مرحله ی نخست و اولین گام ایجاد یک keyframe می باشد که محرک اولیه را می سازد. برای ایجاد هر گونه حرکت به یک keyframe دیگر نیاز است. این keyframe های ایجاد شده با توجه به پیچیدگی ویدئو موشن شما می توانند با توجه به تعداد شان در یک تایم لاین باشند.

Keyframe که در آموزش موشن گرافی برای حرکت متحرک استفاده می شوند دارای پیچیدگی ها و تنظیمات مخصوص به خود می باشند. برای اطلاع از این قبیل تنظیمات در نرم افزار افترافکت بخشی به نام Graph editor وجود دارد که با توجه به گزینه های آن که Easy ease , ease in , ease out می باشند می توان با استفاده از این فرآیند ها ویدئو موشن را جذاب تر کرد.

صبر کنید تا با یک مثال مسئله را برای شما توضیح دهیم:

هنگامی که شما می خواهد ترمز بگیرید چگونه این کار را انجام می دهید؟ آیا به صورت یک دفعه پدال را فشار می دهید یا به نرمی و آرام و ملایم این کار را می کنید؟ قطعا به آرامی. در آموزش موشن گرافی در گراف فریم ها دستور Easy ease عمومی ترین دستور است و تقریبا با تمامی حرکات هماهنگ می باشد. هنگامی که قصد دارید یک شی را وارد کادر کنید تا ابتدایی کوتاه و انتهایی طولانی داشته باشد از دستور Ease in استفاده می کنید.

هنگامی که می خواهید یک شی از کادر بصری خارج شود و یا در بخش های پایانی ویدئو موشن شما مورد استفاده واقع شود از دستور Ease out استفاده می کنید که دارای ابتدای طولانی و انتهای کوتاه می باشد. در این قسمت می توان با ایجاد خلاقیت باعث شد تا حرکات انحنایی نیز به وجود بیایند.

آموزش موشن گرافی

لایه بندی در آموزش موشن گرافی چگونه است؟

در آموزش موشن گرافی یکی از مهم ترین بخش ها لایه بندی ویدئوهای موشن می باشد. یک موشن گرافیست حرفه ای و خوب باید بتواند با ایجاد لایه بندی های منظم و متنوع موجب شود تا ویدئو جذاب و خلاق گونه باشد. یعنی لایه هایی که متحرک هستند و یا تغییر می کنند به گونه ای باشند که ویژگی پویایی ویدئوی موشن را حفظ نمایند.

ایجاد پیچیدگی یعنی چه؟

ایجاد پیچیدگی در آموزش موشن گرافی در ویدئوهای موشن یعنی اینکه محیط تغییر اشکال ساده نباشد و مخاطب را با خود درگیر کند یعنی باید ویدئو به گونه ای جذاب باشد که مخاطب آن را حدس نزند. از طرفی دیگر در آموزش موشن گرافی هنگامی که دارید صفحات را می چینید باید توجه کنید انتقال صفحات آنقدر ساده نباشد که مخاطب بفهمد صفحات چطور منتقل می شوند. همین پیچیدگی موجب زیبایی کار شما می شود. منظور از پیچیدگی در این مبحث این نیست که طراحی پیچیده ای داشته باشید بلکه یک طراحی ساده با پیچیدگی های جذاب.

آموزش موشن گرافی و Composition

در این بخش از مقاله بعد از بررسی مفاهیم لایه بندی و پیچیدگی قصد داریم مفهوم Composition را شرح دهیم. این لغت در معنای لغوی خود یعنی ترکیب. در آموزش موشن گرافی Composition یعنی چند لایه را با هم ترکیب کنید. در واقع می توانیم بگوییم Composition یعنی یک صفحه سفید کاغذ خالی که به شما داده می شود تا در آن نقاشی بکشید این مفهوم در آموزش موشن گرافی یعنی قالب اولیه برای ساخت ویدئوی موشن شما.

برای آن که در افترافکت بتوانید یک Composition ایجاد کنید کافی است کلید های ترکیبی Ctrl+K را فشار دهید تا یک قالب ساده و اولیه برای شما ایجاد شود . همچنین در آموزش موشن گرافی شما می توانید برای ایجاد یک قالب اولیه در افترافکت از منوی بالای افترافکت استفاده کنید و با انتخاب create new composition موجب شوید یک قالب اولیه و یک صفحه ی جدید برای شما باز شود. بعد از این که composition خود را ایجاد کردید حال در قسمت اول نوبت آن است که یک نام برای آن انتخاب کنید.

در قسمت دوم composition اندازه ی دلخواه خود را وارد کنید بهتر است از اندازه ی استاندارد استفاده کنید. همچنین در این قسمت تعداد فریم های خود را به ازای ثانیه وارد کنید. سپس در قسمت بعد یک composition وضوح تصویر خود و همچنین مدت زمان کل composition را وارد کرده و سپس اوکی کنید تا composition شما به طور کامل آماده ی کارکردن شود. حال در این بخش از آموزش موشن گرافی می توانید انیمیشن خود را در composition ایجاد شده از سایر برنامه هایی که برای آموزش موشن گرافی از آن ها استفاده می کنید ایمپورت کنید و یا این که همچنین می توانید انیمیشن خود را از اول در محیط افترافکت طراحی و آماده کنید.

آموزش پیشنهادی برای شما :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

آموزش موشن گرافی و اشکال shape

در آموزش موشن گرافی دومین لایه های مهم در افترافکت که بسیاری از انیمیشن های زیبا و خلاق و جذاب با آن ها ساخته و پرداخته می شوند shape ها می باشند. در واقع می توانیم بگوییم shape ها از دو قسمت تشکیل می شوند: Fill color و stroke. هر دوی این ها را می توانید در بخش content shape مشاهده کنید. در واقع با این دو شما می توانید همه چیز لایه ها را ویرایش و یا انیمیت کنید.

تنها با یکی از ویژگی این shape ها به طور مثال اندازه شما می توانید بسیاری از انیمیشن ها را روی لایه های مورد نظرتان پیاده سازی کنید. نکته دیگر قابل توجه shape ها این است که به هیچ وجه کیفیت شان از بین نمی رود و هرچقدر که روی آن ها زوم کنید و یا از بزرگنمایی آن ها استفاده کنید بازهم با کیفیت باقی می مانند.

همچنین در آموزش موشن گرافی برای ساخت یک ویدئو موشن شما می توانید ویژگی Camera shake را به ویدئو خود اضافه کنید. در بسیاری از کارهای موشن دیده اید که صفحه ایست می کند و گوینده یا راوی یک مطلب را بیان می کند تا مفهوم را برساند برای مثال یک متن در وسط صفحه ایست می شود و گوینده چیزی را می گوید و این یک کلیشه است. همان زور که در این مقاله بارها ذکر کردیم کار شما در آموزش موشن گرافی باید پویایی داشته باشد. یکی از تکنیک ها برای ایجاد پویایی در صفحه ایستاده ویژگی Camera shake است که شما می توانید در افترافکت از آن در لایه مورد نظرتان استفاده کنید.

برای ساخت کلیپ چه نکاتی را رعایت کنیم؟

• سادگی طراحی: همیشه سادگی زیباست. بنابراین در طراحی خود همیشه سادگی را رعایت کنید هرچقدر استوری برد شما ساده تر و قابل فهم تر باشد ویدئو موشن شما مخاطب بیشتری به خود جذب می کند. سعی کنید مفهوم کلیپ را ساده بیان کنید تا عموم مخاطبین بتوانند آن را درک کنند.

• خلاقیت:

خلاق باشید و خلاقیت به کار ببندید. می توانید با کنار هم قرار دادن چند تکنیک ساده موجب شوید صحنه ای خلاقانه به وجود بیاید. به طور نمونه تکنیک حرکت و کی فریم و دوربین را در کنار هم قرار دهید و موجب شوید کار شما خلاق تر و زیباتر شود. در آموزش موشن گرافی موشن گرافیست خوب کسی است که بتواند با تکنیک های ساده حرکات خلاق بسازد.

• کلیشه ممنوع:

در آموزش موشن گرافی از کارهای کلیشه ای بپرهیزید. سعی کنید مطابق با یک روال کلیشه ای پیش نروید همیشه جدید بودن بر کلیشه برتری دارد هرچقدر که غریب باشد. اگر کار شما کلیشه ای باشد مخاطب سریعا آن را رد می کند و جذابیتی برایش نخواهد داشت. اما اگر کار شما جدید و به دور از کلیشه باشد حتی برای چند ثانیه مخاطب را جذب می کند. از اسلاید های تکراری یا شکل های ساده و بدون جذابیت بپرهیزید. جسور باشید و مطابق با اصول خود پیش بروید.

• الهام گرفتن:

در این آموزش از سایر ویدئو ها و کارهای موشن الهام بگیرید و ایده پردازی کنید اما تقلید ممنوع. کپی نکنید اما الهام گیری کنید و خود را به چالش بکشید که چگونه آن ایده را بهتر جلوه دهید.
• خلاصه گویی: مفهوم و مطالب را در ویدئو موشن خود خلاصه وار بگویید. هرچقدر شاخ و برگ اضافی به کار بدهید مخاطب را از مسیر اصلی دور

می کنید و موجب می شوید کار شما حوصله سر بر باشد. بنابراین همان طور که در سخن خلاصه گویی بسیار مفید است یکی از نکات اصلی آموزش موشن گرافی نیز خلاصه گویی می باشد.

• مدت زمان مناسب:

در آموزش موشن گرافی در ساخت ویدئو های موشن همواره سعی کنید مدت زمان ویدئو متناسب با تعداد نکاتی باشد که می خواهید در آن ویدئو ذکر کنید. به طور کلی در پروژه های تبلیغاتی مدت زمان یک ویدئو موشن زمانی بین ۳۰ الی ۶۰ ثانیه می باشد. به طور نمونه اگر تعداد نکاتی که می خواهید انتقال دهید زیر ۱۰ تا هستند و هم چنین نکات ساده و روان می باشند مدت زمان ۳۰ ثانیه کافی می باشد. در پروژه های طولانی که مفاهیم زیاد هستند و انتقال آن ها نیاز به زمان بیشتری دارد مدت زمان یک ویدئوی موشن ممکن است بیشتر از ۶۰ ثانیه نیز زمان بر باشد.

آموزش پیشنهادی برای شما :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

• بخش های پرت ممنوع:

در ویدئو های موشن خود در بخش های اضافی را حذف کنید. بعد از اینکه ویدئو موشن خود را ساختید به چشم یک بیننده آن را نظاره گر باشید و ببینید اگر شما مخاطب باشید کدام قسمت ها و یا کدام اسلاید ها اضافی و نامناسب می باشد آن ها را حذف کنید.

نکته ی دیگر قابل ذکر در آموزش موشن گرافی در این قسمت این می باشد که در کل ویدئو تبلیغاتی خود از ایست ویدئو بپرهیزید. هر چقدر پویایی و ریتم کار شما بهتر و مناسب تر باشد مخاطب آن را جذاب تر می بیند. با حذف بخش های اضافی نیز در آموزش موشن گرافی هم هزینه شما که شامل هزینه تامین موزیک و یا هزینه نریتور می باشد کم می شود و هم از مدت زمان ویدئو تبلیغاتی کاسته می شود و شما می توانید مفهوم را در مدت زمان کمتری با سرعتی مناسب و قابل فهم ارائه دهید. این خود یک امتیاز در آموزش موشن گرافی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا