انیمیشن و سه بعدی

فاکتور های مهم حرکت در افترافکت

حرکت در افترافکت ( موشن گرافیک ) موضوعی بسیار مهم بوده و در لیست اصول مهم افترافکت نیز قرار می گیرد. حرکت ها خود به چندین دسته تقسیم می شوند و برای ساخت انیمیشن ها هر یک از حرکت ها دارای فضایی بخش بندی شده می باشد. در این مقاله مهمترین حرکت در افترافکت ( آموزش موشن گرافیک ) را مورد بررسی قرار می دهیم به این ترتیب انتخاب هر حرکت می تواند برای هر بخش از پروژه آسانتر از بخش های دیگر صورت بگیرد.

حرکت در افترافکت به صورت دنباله دار

این اصل از افترافکت به این مورد اشاره دارد که وقتی یک جسم پس از مدتی از حرکت می ایستد هر بخش از آن نیاز است که با سرعت های متفاوتی به نقطه سفر برسد در واقع نمی توان اینطور تصور کرد که تمامی بخش ها در یک لحظه به نقطه صفر برسند. در واقع یک بخش به دنباله بخش دیگر از حرکت می ایستد و در این وضعیت سرعتی که در خصوص هر بخش دیده می شود هرگز یکسان نخواهد بود و همین موضوع سبب می شود که مخاطب آن را دنباله دار فرض کنید. پرکاربردترین حرکت در افترافکت نیز مربوط به حرکت دنباله دار است.

این موضوع را با یک مثال توضیح می دهیم، فرض کنید که یک شخصیت در انیمیشن طراحی شده است که در حال دویدن است حال زمانی که او از حرکت بایستد در ابتدا بخشی از بدن او به سرعت صفر رسیده و سپس بخش های دیگر آن متوقف می شوند که در واقع حرکت های دنباله دار صورت گرفته است و فریم ها یکی از پس از دیگری از حرکت می ایستد. این روند در دنیای واقعی نیز دیده می شود. نوع دیگری از حرکت در افترافکت وجود دارد که مشهور به حرکت های منطق بر هم می باشد. این گزینه به این شکل است که تمامی بخش ها در حال حرکت هستند اما سرعت ها با هم فرق دارد. بنابراین حرکت در افترافکت باید هم به صورت دنباله دار و هم به صورت منطبق بر هم صورت پذیرد تا یک پروسه به طور دقیق دنبال شود. زمان بندی که در این خصوص دیده می شود بسیار مهم است.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

حرکت در افترافکت

حرکت در افترافکت به صورت آهسته

موضوع مهم دیگر که در لیست پروسه حرکت در افترافکت قرار دارد آهسته بودن یک حرکت است. در واقع هر جسمی که شروع به حرکت می کند و یا از حرکت می ایستد زمانی نیاز دارد که بتواند شتاب بگیرد و البته از شتاب آن کم شود. در واقع این حرکت می بایست بسیار نرم صورت بگیرد و هیچ نوع المان ناگهانی در آن رخ ندهد، اگر حرکت غیر طبیعی باشد در نهایت خشک به نظر رسیده و مخاطب به سادگی متوجه آن می شود. در نظر بگیرید که یک ماشین شروع به حرکت می کند و پس از مدتی قرار است که از حرکت بایستد به این ترتیب در ابتدا باید حرکت آن آهسته باشد و سپس به صورت گام به گام شتاب بگیرد و سرعت آن بیشتر شود و زمانی که ترمز پایین بود نیاز است که شتاب  ماشین رفته رفته کاهش باید. این اصل خود در گروه حرکت در افترافکت قرار دارد و می بایست به طور دقیق اعمال شود. حرکت در افترافکت به صورت آهسته نیاز به فریم های بیشتری است به صورتی که لحظه آغاز و پایان حرکت به طور دقیق تصویرسازی شود. در نظر داشته باشید که در اصل حرکت در افترافکت این نکات بسیار مهم است و اگر نگاه سطحی به آن شود دیگر این مشکل به وجود نمی آید.

حرکت در افترافکت

حرکت در افترافکت در مسیر قوس دار

قوس ها همان قوانین فیزیک هستند که یک طراح باید به طور دقیق آنها را اعمال نمیاد. در نظر داشته باشید که بسیاری از اجسام در طول حرکت خود باید در یک مسیر قوسی شکل قرار بگیرند و انیمیشن ساخته شده باید بتواند این مسیر را به خوبی نمایش دهد. مثلاً وقتی یک توپ به هوا پرتاب می شود باید جاذبه زمین برای آن به طور دقیق اعمال شود و هرگز توپ در وضعیت افقی ( یک خط صاف) حرکت نکرده و نیاز به یک فضای قوسی شکل است. این مسیر منحنی نشان می دهد که جاذبه زمین برای آن اعمال شده است. ظرافت حرکت در افترافکت بسیار مهم است و باید مسیریابی در این زمینه به طور دقیق صورت بگیرد.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت

حرکت در موشن گرافیک

حرکت در افترافکت از حیث اعمال ثانوی

عمل ثانویه در واقع همان عملی است که قرار است عمل اصلی را حمایت کند. بنابراین اولویت عمل ثانوی به نسبت عمل اصلی کمتر بوده اما یک تکمیل کننده بی نظیر است. در واقع این اعمال ثانویه هستند که سبب می شود شخصیت ها در انیمیشن ها شکل بگیرد و حرکت ها طبیعی تر جلوه دهد. به تصویر موجود نگاه کنید، در این تصویر فرد به دیواری تکیه داده است و دست آن آویزان است حال اگر این وضعیت را وارد دنیای طبیعی کنیم به طور اتوماتیک وارد وقتی فردی به دیوار تکیه می دهد و دست ها به صورت جمع شده بر روی سینه می آیند و به نوعی حرکتی ایمنی و حفظ تعادل محسوب می شود این روند دقیقاً عمل ثانویه بوده و در تصویر در بخش سمت راست صورت گرفته است، مبرهن است که عمل ثانویه در طبیعی به نظر رسیدن یک حرکت بسیار پر اهمیت می باشند. این مورد در خصوص صحبت کردن نیز وجود دارد و می توانیم تکان داد پا را یک عمل ثانویه در نظر بگیریم.

موضوع مهمی که در خصوص حرکت در افترافکت دیده می شود این اصل که حرکت های ثانویه به هیچ عنوان نباید باعث شود که بیننده دیگر به حرکت اصلی توجه نکند.

اصول حرکت در افترافکت آسان است به شرطی که هر بخش از بخش دیگر مجزا باشد و مشخص شود که چطور می توان بخش بندی صحیحی در این مسیر اعمال نمود. خوشبختانه حرکت در افترافکت می توانند به چندین پارت تقسیم می شود و این رویه سبب می شود که طراح بتواند با آرامش بیشتری طراحی را دنبال کند.

منبع :موشن گرافیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا