وب

بروزرسانی نسخه های وردپرس چه اهمیتی دارد | قابلیت‌های آخرین نسخه وردپرس

توانایی بیشتر با به روزرسانی‌ نرم‌افزارها

با پیشرفت تکنولوژی و انتشار روزافزون نرم‌افزارهای کاربردی، بیشتر افراد با فعال کردن قابلیت به روزرسانی خودکار نرم‌افزار، تلاش می‌کنند تا از آخرین امکانات بهره ببرند. در رابطه با وردپرس نیز اکثر افرادی که با آن کار می‌کنند یا صاحب وب‌سایت وردپرسی هستند، همیشه چشم انتظار نسخه‌های جدید خواهند بود. در این مطلب قصد داریم با امکانات و قابلیت‌های به روزرسانی نسخه های وردپرس آشنا شویم و اهمیت آن را مورد بررسی قرار دهیم که البته در دوره آموزش طراحی سایت ما به صورت کامل کار با وردپرس رو یاد گرفتیم.

اهمیت به روزرسانی نسخه های وردپرس

به روزرسانی نسخه های وردپرس یکی از اقدامات اساسی و حائز اهمیت است که برای بهبود امنیت و جلوگیری از راه‌های نفوذ هکرها باید انجام شود. بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده، بیشتر سایت‌هایی که مورد نفوذ هکرها قرار می‌گیرند، از پلاگین‌ها، پوسته‌ها و حتی نسخه‌های قدیمی وردپرس استفاده می‌کنند. وردپرس همواره توسط برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای این شرکت به‌روزرسانی شده و علاوه بر اضافه شدن قابلیت‌ها و امکانات جدید، منافذ امنیتی آن برطرف می‌شوند. به همین دلیل،‌ نباید به روزرسانی نسخه های وردپرس را کم اهمیت بدانیم.

به روزرسانی وردپرس از دو روش اتوماتیک و دستی قابل انجام است. در روش اتوماتیک، کافی است روی دکمه مربوطه کلیک کنید تا آخرین نسخه دانلود شود؛ اما در برخی مواقع ممکن است در اجرای این روش، موفق نباشید. بنابراین باید به روش دستی عمل کنید اما پیش از آن توصیه می‌کنیم که قبل از به روزرسانی، حتما یک نسخه پشتیبان کامل از سایت تهیه کنید.

به طور کلی، مزایای به روزرسانی نسخه های وردپرس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • با به روزرسانی مرتب هسته، ایرادات امنیتی موجود در نسخه‌های قدیمی برطرف خواهند شد
  • سرعت و عملکرد سایت در هر نسخه بهبود پیدا می‌کند
  • در به روزرسانی‌های جدید، سایت با افزونه‎ها و پوسته‌های بیشتری سازگار و هماهنگ خواهد شد
  • امکانات و قابلیت‌های جدیدی در اختیار مدیران سایت قرار می‌گیرد

نکات مهم هنگام به روزرسانی نسخه های وردپرس

پیش از آن که شروع به آپدیت کردن هسته وردپرس سایت کنید، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

یک نسخه پشتیبان کامل از سایت خود داشته باشید

مهم‌ترین نکته‌ای که به هیچ عنوان نباید پیش از به روزرسانی وردپرس فراموش کنید، تهیه نسخه پشتیبان سایت است. گاهی ممکن است بعد از انجام به روزرسانی، مشکلاتی در خصوص سازگاری به وجود آمده و سایت را با خرابی مواجه کند. در واقع با تهیه نسخه پشتیبان، این اطمینان وجود دارد که با بروز هرگونه مشکلی، می‌توان سایت را بازیابی کرد. از طرفی دیگر، انجام این کار بسیار ساده بوده و روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد.

به روزرسانی قالب‌ها و افزونه‌ها

معمولا با انتشار به روزرسانی نسخه های وردپرس شاهد به روزرسانی قالب‌ها و افزونه‌ها نیز هستیم. دلیل این امر، ایجاد سازگاری با هسته جدید و جلوگیری از هر مشکل جدید است. در کل بعد از پایان به روزرسانی، بهتر است چند روز صبر کنید تا نسخه جدید قالب‌ها و افزونه‌ها منتشر شوند. سپس به منوی افزونه‌ها در پیشخوان وردپرس بروید و از آنجا به روزرسانی‌های جدید را دریافت کنید.

افزونه‌های کش را غیرفعال کنید

معمولا اکثر سایت‌ها از افزونه‌های کش برای افزایش سرعت لود استفاده می‌کنند. این افزونه‌ها، نسخه‌هایی از محتوای سایت شما را در مرورگر کاربران ذخیره می‌کنند تا در بازدیدهای بعدی، نیازی به لود مجدد اطلاعات نباشد. اما توجه داشته باشید که این افزونه‌ها در هنگام به روزرسانی نسخه های وردپرس باید خاموش باشند؛ زیرا ممکن است موجب بروز برخی ناهماهنگی‌ها شوند. البته بعد از اتمام به روزرسانی می‌توانید آن‌ها را مجددا فعال کنید.

آخرین به روزرسانی وردپرس

چند روزی است که از انتشار آخرین نسخه وردپرس یعنی Wordpress 5.7 می‌گذرد که مطابق انتظار، در تاریخ نهم مارس ۲۰۲۱ عرضه شد. بدون شک در به روزرسانی نسخه های وردپرس باید منتظر امکانات و قابلیت‌های جدیدی باشیم که در نسخه‌های پیشین، وجود نداشته یا کامل نبودند. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین تغییرات این نسخه را مورد بررسی قرار دهیم.

بهبود عملکرد ویرایشگر

مهم‌ترین ابزاری که وبمستران از آن برای ایجاد برگه و نوشته استفاده می‌کنند، ویرایشگر وردپرس است که در انواع به روزرسانی نسخه های وردپرس شاهد بهبود آن هستیم. این روند در نسخه ۵۰۷ نیز ادامه داشته و قابلیت‌های زیر به آن افزوده شده است:

  • قابلیت کشیدن و رها کردن بلوک
  • استفاده از بلوک‌های با ارتفاع کامل
  • امکان تغییر سایز آیکون شبکه‌های اجتماعی
  • ترازبندی عمودی دکمه‌ها
  • امکان تغییر وزن قلم

سهولت انتقال HTTP به HTTPS

یکی از مواردی که باید زودتر در به روزرسانی نسخه های وردپرس مورد توجه قرار می‌گرفت، سهولت انتقال وردپرس از HTTP به HTTPS است. پیشتر برای انجام این کار مجبور بودید که ت URL تمام محتواهای خود را به صورت دستی تغییر دهید. اما در این نسخه جدید می‌توانید به بخش ابزارها در منوی پیشخوان وردپرس و زیرمنوی سلامت سایت مراجعه کنید. حال کافی است در بخش وضعیت یا Status، روی دکمه به روزرسانی سایت به HTTPS کلیک کنید. اکنون تمام تنظیمات URL سایت دستخوش تغییر شده و برای استفاده از HTTPS به روز می‌شوند.

لیزی لودینگ برای آی فریم‌ها

یکی از نکات جالب در نسخه ۵٫۷ وردپرس، اعمال خودکاری لیزی لودینگ یا بارگذاری تنبل برای آی فریم‌ها است. این موضوع در افزایش سرعت سایت موثر بوده و به موجب آن، تنها مواردی لود می‌شوند که کاربر آن‌ها را مشاهده می‌کند. البته در به روزرسانی نسخه های پیشین وردپرس شاهد این قابلیت در تصاویر بودیم اما در این نسخه، آی فریم‌ها نیز شامل این قابلیت می‌شوند.

سایر تغییراتی که به توضیح اضافی نیاز ندارند

  • به روزرسانی jQuery به نسخه ۵٫۱
  • به روزرسانی جعبه رنگ‌ها در قسمت تنظیمات وردپرس
  • به روزرسانی Robots API برای بهینه سازی نمایش تصاویر در گوگل

کامل‌ترین دوره طراحی سایت وردپرس

در این مطلب با اهمیت به روزرسانی نسخه های وردپرس و نکات ضروری هنگام انجام آن آشنا شدید. همچنین قابلیت‌های جدیدی که در آخرین نسخه وردپرس عرضه شده را معرفی کردیم. در صورتی که به یادگیری طراحی سایت با وردپرس علاقه دارید، دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی سایت وردپرس آموز تک می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد تا به کمک آن، خیلی زود وارد بازار کار شوید و از طریق آن درآمد زیادی به دست بیاورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا