انیمیشن و سه بعدی

مراحل ساخت موشن گرافیک | اهمیت موشن گرافیک در جامعه و انواع آن

موشن گرافیک یک داستان مصور است

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک یا به اصطلاح فارسی‌تر گرافیک پویا به معنی ایجاد تحرک در تصویر است و کمی شبیه انیمیشن می‌باشد. البته ساخت انیمیشن و در کل فلسفه انیمیشن، کاملا با موشن گرافیک متفاوت است و مراحل ساخت موشن گرافیک کمی آسان‌تر است. در دنیای امروز از موشن گرافیک استفاده‌های بسیاری می‌کنند، به خصوص در امر تبلیغات به خاطر امکان انتقال مفاهیم از طریق داستان تصویری، امکان جذب مخاطب بیشتر است. در این مقاله قصد داریم تا اهمیت استفاده از موشن گرافیک را شرح دهیم و مراحل ساخت موشن گرافیک را بیان کنیم.

اهمیت استفاده از موشن گرافیک

در ایران، موشن گرافیک یک مهارت و شیوه نوین است که به تازگی بسیاری از مخاطبین اهمیت آن را فهمیده‌اند. مراحل ساخت موشن گرافیک باید کاملا اصولی و با هدف باشد تا بتواند تاثیری روی مخاطب داشته باشد و منظور را کامل برساند. امروزه موفقیت بسیاری از مشاغل وابسته به برندسازی و تبلیغات است و همینجاست که موشن گرافیک جایگاه خود را به دست می‌آورد. موشن گرافیک به عنوان یک وسیله کاربردی با کمک از عناصر دیداری و صوتی و موسیقی، می‌تواند تاثیر عمیقی در ذهن مخاطب ایجاد کند تا او را به سمت یک هدف یا ایده سوق داد. این تصاویر پویا  معمولا در فضای مجازی بیشتر دیده می‌شود. همچنین شرکت‌های بزرگ و مشهور دنیا برای تبلیغ کالای خود و ارائه این محصولات از موشن گرافیک استفاده می‌کنند تا درصد موفقیت تبلیغات بیشتر شود.

پیش‌نیازهای مراحل ساخت موشن گرافیک

همانطور که خواندید موشن گرافیک اهمیت بالایی در حوزه تبلیغات و ترویج یک هدف دارد، اما این حرفه جدید که می‌تواند آینده خوبی برای یک فرد به همراه داشته باشد چه پیش نیازی دارد؟

شما باید روش استفاده از تمام افکت‌های کاربردی برنامه ادابی (Adobe) برای ساخت نقاشی‌های متحرک را بلد باشید. البته بسیاری از موشن گرافیک‌های دیگر هستند که با HTML5 و اپل موشن ساخته شده‌اند. این برنامه‌ها بهترین نرم‌افزار ممکن برای اضافه کردن لایه و اِلمان‌های سه بعدی به حساب می‌آیند. همچنین شما باید دانش کلی طراحی را بلد باشید و خلاقیت بالایی داشته باشید تا پروژه‌هایی خلق کنید که تکرار نباشند. اینکه شما سبک شخصی خود را داشته باشید بسیار مهم است، تکرار بودن یک موشن گرافیک شاید کپی بودن به حساب نیاید اما قطعا جایگاهی که باید را پیدا نخواهد کرد.

انواع موشن گرافیک

معمولا برای تبلیغات از چند مدل موشن گرافیک استفاده می‌شود که دانستن آن‌ها برای هر فرد ضروری است. هرچند شما با دانستن مطالب تئوری این مقاله و مراحل ساخت موشن گرافیک، تبدیل به یک موشن گرافیست نخواهید شد. بلکه باید تمرین‌های زیادی کنید تا در این کار حرفه‌ای شوید. در زیر لیستی از چهار موشن گرافیک مورد استفاده آمده است:

  1. انیمیشن‌های محیط کاربری

معمولا از این مدل موشن گرافیک برای خلق منو‌ها، اسلایدها و واکنش کلیک روی دکمه‌ها در نرم‌افزارها و سایت‌ها استفاده می‌شود.

  1. ویدیوهای توضیحی

این مدل از موشن گرافیک بسیار گسترده است و معمول‌ترین مدل استفاده از موشن گرافیک است. به طور مثال به وسیله این ویدیو می‌توان با یک محصول و روش استفاده از آن آشنا شد.

  1. بازاریابی محصولات

این روش تقریبا زیرمجموعه ویدیوهای توضیحی قرار می‌گیرد. با این تفاوت که در این روش فقط تبلیغ انجام می‌شود و نه روش استفاده از آن.

  1. ساخت لوگو

مراحل ساخت این مدل موشن گرافیک بسیار ساده‌تر است. در اینجا معمولا داستانی ندارید که نشان دهید و فقط یک نشان تجاری را متحرک می‌کنید.

مراحل ساخت موشن گرافیک

مراحل ساخت موشن گرافیک زیاد پیچیده نیست، و فقط ۳ بخش از ۵ مرحله باید توسط برنامه‌های مخصوص انجام شود. تقریبا می‌توان گفت، بیشترین کاری که باید انجام دهید خلاق بودن است. مراحل ساخت موشن گرافیک به ترتیب زیر دسته بندی می‌شود:

مرحله اول: پیدا کردن ایده مناسب برای موشن گرافیک با توجه به موضوع اصلی

قبل از شروع مرحله‌های بعد ابتدا روی این مسئله فکر کنید که موضوع موشن گرافیک درباره چیست؟ این اولین سوالی است که باید به ذهن شما بیاید و باید جواب مناسبی برای آن بیابید. اگر شما برای فرد دیگری در حال ساخت هستید، حتما از آن‌ها مشاوره بگیرید تا موضوع مورد تاییدشان باشد. باید بدانید که موشن گرافیک مد نظر آن‌ها کارتونی است یا واقعی، مدل سه بعدی می‌خواهند یا دو بعدی، شخصیت خاصی در نظر دارند یا خیر، و اینکه باید روی چه چیزی بیشتر تمرکز کنید.

مرحله دوم: درباره موشن گرافیک خود داستان و طرح کلی بنویسید

هر فیلمی نیازمند یک فیلم‌نامه است و باید تمام جزئیات داخل آن باشد. می‌توانید روی نقاط اصلی تمرکز کنید و کم کم به آن شاخه و برگ بدهید. این را در نظر بگیرید که زمان موشن گرافیک محدود است و فرصت ندارید مطالب زیادی در آن بگنجانید. معمولا ۸۰ تا ۹۰ ثانیه برای یک موشن گرافیک خوب و تاثیرگذار در نظر می‌گیرند.

مرحله سوم: تولید یک محتوای مناسب برای طرحی که قبلا نوشتید

حالا وقت آن رسیده که تصاویر و صداهایی که قرار است در داستان متحرکتان استفاده کنید را خلق کنید. محتوای مناسب روی نکات کلیدی باید تمرکز داشته باشد. باید بدانید که انیمیشنی که می‌سازید در کدام ثانیه چه اتفاقی می‌افتد تا تصویر مناسب آن را خلق کنید. اگر داخل تصویر حرفی زده می‌شود باید با لحن مناسب از قبل ضبط شود. هر چیزی که در این مرحله تولید کنید بعدا قرار است به کار شما بیاید.

مرحله چهارم: ساخت موشن گرافیک

حالا باید تمام کارهایی که در مراحل ساخت موشن گرافیک انجام داده‌اید را در یک چهارچوب (نرم‌افزار) به تصویر بکشید. زمان بندی کار را تنظیم کنید، موزیک و افکت‌ها را در جای مناسب قرار دهید. انگار که در حال ساخت یک پازل هستید.

مرحله پنجم: انجام ویرایش نهایی

در نهایت خروجی کار را ذخیره کنید و بعد از چک کردن نهایی آن را به سفارش دهنده برای تایید تحویل دهید. اگر موردی توسط آن‌ها خواسته شد اصلاح کنید و اگر بی نقص بود کار شما به پایان رسیده.

سایت آموزش تک

اگر به آموزش در زمینه‌های طراحی سایت و موشن گرافیک علاقه دارید سایت آموزش تک بهترین جای ممکن برای شما است. شما می‌توانید این آموزش‌ها را با بهترین و با تجربه‌ترین اساتید در زمینه‌های مختلف یاد بگیرید و در بازار کار مشغول شوید. آموزش تک با هدف افزایش کیفیت تدریس در زمینه‌های مختلف اکنون با بیش از ۴۰ هزار دانشجو از سراسر ایران در حال فعالیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا