انیمیشن و سه بعدی

انواع سبک های انیمیشن

انواع سبک های انیمیشن وجود دارند که احتمالاََ باهاشون آشنا هستید

ودر این مقاله به بررسی چند مورد آنها خواهیم پرداخت.

 

  • انیمیشن سه بعدی یا ( CGI ( Computer generated imagery
  • انیمشن دوبعدی یا انیمیشن سنتی
  • استاپ موشن
  • موشن گرافیک

در این مقاله میخواهیم یک نگاه اجمالی رو بروی انواع سبک های انیمیشن بندازیم و تفاوت ها و شباهت های آنها رو بدونیم.

انیمیشن سه بعدی

 

انیمشن سه بعدی یا CGI که تصاویر خلق شده کامپیوتری هم بهش گفته میشه؛ این روزا محبوبترین نوع برای تولید انیمیشن های معروفه و در تلویزیون و فیلمهای کوتاه زیاد ازش استفاده میشه و که یکی از انواع سبک های انیمیشن است

برای تولید شخصیت های دیجیتال در فیلم های سینمایی و همینطور تولید بازی های سه بعدی از این نوع انیمیشن استفاده میشه

در انیمیشن سه بعدی انیماتور باید یک مدل دیجیتال که بهش Rig Character میگن حالت یک کارکتر رو تعیین میکنه و بعد هم از یک سیستم موشن پد برای تعریف حرکت کارکتر بین حالت ها استفاده میکنه ؛ اینطوری تمامی فریم های انیمیشن رو کامپیوتر تولید میکنه

پروسه انیمیشن سه بعدی

انیمیشن سه بعدی پروسه فنی سختی داره ومعمولاََ توسط چندین متخصص برای مدل سازی ، کارکتر ریگ کردن اون با استخوان ها وکنترل ها ، متحرک کردن ، بافت دادن و نور پردازی کردن برای خروجی نهایی گوشه ای از روند کار هستش که انجام میشه .

در ویدیوی زیر خلاصه ای از پروسه ساخت انیمیشن سه بعدی رو خواهیم دید.

 

 

انیمیشن دوبعدی

 

یکی دیگه از انواع سبک های انیمیشن که به اون  انیمیشن دوبعدی یا انیمیشن سنتی یا انیمیشن (Cell) هم گفته میشه که ما ترجیح میدیم بگیم انیمیشن دوبعدی این سبک از انیمیشن یک نوع کلاسیک انیمیشن دوبعدیه که احتمالاََ کاملا باهاش آشنا هستید.

در گذشته انیماتورها کارکتر ها رو فریم به فریم با دست طراحی میکردند و بعد، این طراحی رو برای رنگ آمیزی به کاغذهای که بهشون سِل میگفتند منتقل میکردند و اصطلاح سل انیمیشن هم از اینجا میاد.

اما دیگه تا دهه ۱۹۹۰ میلادی هیچ استودیو انیمیشنی از اونا استفاد نمیکرد و طراحی ها رو اسکن میکردند تا بصورت دیجیتال رنگ آمیزی بشند.

الان خیلی از انیماتورهای دستی هم دیگه از کاغذ استفاده نمیکنند بلکه مستقیماََ با تبلت و مانیتور های تاچ روی کامپیوتر نقاشی میکنند.

پس انیمیشن های دوبعدی ممکنه کاملاََ دستی یا کاملاََ دیجیتال یا ترکیبی از هر دو انجام بشه و ممکنه حتی شبیه همدیگه هم بنظر برسند

ولی نکته مهم اینکه انیماتورهای دستی هنوزم هم از همون روش های قدیمی کاغذ و سل برای تولید فریم به فریم انیمیشن هاشون استفاده میکنند.

امروزه روش های جدیدی برای تولید انیمیشن دوبعدی با استفاده از مدل دیجیتال دوبعدی هم وجود داره؛ این مدل ها کارکترهای دوبعدی ساخته شده با یک سیستم استخوان و کنترل هست که میتونند مثل یک کارکتر ریگ سه بعدی حرکت کنند.

تشخیص تفاوت بین کارکتر های دوبعدی ریگ شده و کارکتر های با دست طراحی شده میتونه کمی سخت باشه.

نرم افزارهای وجود دارند که بهتون اجازه میدن انیمیشن دستی رو با تکنیک های مدل دوبعدی ترکیب کنید و تطبیق بدید.

در ویدیوی زیر مراحل ساخت یک انیمیشن دوبعدی رو میبینیم.

 

استاپ موشن :

 

خوده سبک استاپ موشن انواع سبک انیمیشن داره ولی همشون با دستکاری کردن اشیاء واقعی سروکار دارند.

در استاپ موشن های حرفه ای مدل ریگ شده روی یک استیج مینیاتوری فیلمبرداری میشه و مدل رو به تدریح حرکت میدن و برای هر فریم ازش عکس میگیرند و وقتی که تصویرها پشت سرهم نمایش داده میشن ، تصویر حرکت رو به وجود میاورند.

ممکنه یک تکنیک مشابح به نام Clay Motion (انیمیشن های خمیری )رو دیده باشید که از کارکتر های حالت پذیر استفاده میشه  ، البته اونا در واقع از ماده ای به نام پلاستیسین ساخته میشند نه گِل رُس ؛ میتونید استاپ موشن رو با اشیاء ومجسمه های کوچک غیر معمول هم درست کنید مثل انیمیشن های مشهور لِگو.

پیکسلیشن(Pixilation) یکی دیگه از سبک های استاپ موشن هست که کمتر استفاده میشه، در این نوع بجای مدل عروسکی از انسان استفاده میشه.

تمامی انواع استاپ موشن یک ویژگی مهم دارند و اون اینکه همشون باید پشت سرعکس گرفته میشند ینی باید از فریم اول یکی یکی تا آخر اون صحنه عکس بگیرند

اگه یکی از فریم ها خراب شده باشه به سختی میشه که بدون دوباره از اول شروع کردن کار ؛ اون یکی رو درست کرد ، نمیشه که فقط یکیشو دوباره طراحی کرد ، این مسله استاپ موشن رو به یکی از انواع سخت انیمیشن تبدیل کرده.

در ویدیوی زیر مراحل ساخت انیمیشن (Kubo ) رو میبینیم که به سبک استاپ موشن ایجاد شده (در این ویدیو سختی این سبک عظیم رو بخوبی میتونیم ببینیم البته سرعت ویدیو رو کمی بالا بردیم)

 

 

موشن گرافیکس :

 

هدف موشن گرافیکس ارائه پویا و جالب حرکت های متن و لوگو ونقاشی های پایه اس ، معمولا موشن گرافیکس در دو نوع سه بعدی و دوبعدی دیده میشند ؛ که بیشتر در تبلیغات ؛ ویدیوهای توزیعی تیلیغی شرکت ها و محصولات تلویزیونی اون هارو میبینید .

در ویدیوی زیر مراحل ساخت یک موشن گرافیک سه بعدی رو میبینیم.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا