انیمیشن و سه بعدی

نرم افزار ساخت موشن گرافیک چیست؟

نرم افزار ساخت موشن گرافیک چیست؟     

در سری مقالات آموزش موشن گرافیک و آموزش آن در رابطه با مهم ترین نرم افزار هایی که برای یادگیری موشن گرافیک و ساخت ویدئو موشن مورد استفاده واقع می شوند صحبت کردیم اما مهم ترین نرم افزار ساخت موشن گرافیک که هر موشن گرافیست حرفه ای باید بر آن مسلط باشد افترافکت است. در این مقاله از آموزش تک قصد داریم اطلاعاتی مهم و کاربردی در مورد این نرم افزار ساخت موشن گرافیک در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ابزار های کاربردی و مهم نرم افزار ساخت موشن گرافیک(افترافکت)

در افترافکت که یکی از نرم افزار های ساخت موشن گرافیک ابزار های زیادی برای راحتی کار شما وجود دارد که برخی از آنان شامل موارد زیر است:

نرم افزار ساخت موشن گرافیک چیست؟

ابزارهای مهم ترین نرم افزار ساخت موشن گرافی

۱٫از این ابزار نرم افزار ساخت موشن گرافیک که در بیشتر نرم افزار ها وجود دارد برای انتخاب لایه های مختلف استفاده می شود که با زدن کلید Vمی توانید انتخاب کنید.

۲٫Hand Tool برای حرکت کردن در میحط کاری نرم افزار ساخت موشن گرافیک پنجره ی Compositionکه با زدن کلید Hمی توانیم انتخاب کنیم.

۳٫Zoom Tool برای زوم کردن تصویر خودمون در محیط Composition که با زدن کلید Z انتخاب می شود ولی این انختاب فقط برای زوم جلو است برای زوم عقب باید همراه با آن کلید ALTرا نگه داریم.

۴٫Rotation Tool از این ابزار نرم افزار ساخت موشن گرافیک برای چرخش لایه های سه بعدی استفاده می شود که میتوانیم لایه ها را در محور X بچرخانیم ولی وقتی لایه را سه بعدی می کنیم محورهای مختلف Z و Yبه آن اضافه می شود. با زدن کلید کیبوردی W می توانیم این ابزار را فعال کنیم.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو بصورت تصویری توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

نرم افزار ساخت موشن گرافیک چیست؟

کار با نرم افزار ساخت موشن گرافی روی لایه ها

۵٫ابزاری نرم افزار ساخت موشن گرافیک برای تنظیم دوربین سه بعدی که این ابزار وقتی کار می کند که ما هم دوربین سه بعدی خودمان را ایجاد کرده باشیم و هم چنین در محیط کار از پلاگین سه بعدی استفاده کرده باشیم و یا لایه های مختلف را تبدیل به لایه سه بعدی کردیم.

نرم افزار ساخت موشن گرافیک چیست؟

کنترل های مختلف نرم افزار ساخت موشن گرافی

Unified Camera Tool با این ابزار شما می توانید حرکات چرخشی متفاوتی را در تمام محور ها داشته باشید.
Orbit Camera Toolبا کمک این ابزار می توانیم دوربین را در محور X, Y, Z بچرخانیم.
Track XY Camera Tollابزاری برای حرکت دوربین در محورهای .X, Y
Track Z Camera Tool بردن دوربین به عقب و جلو.
نکته : کلید کیبوردی تنظیمات دوربین C می باشد ولی با زدن این کلید فقط Unified Camera Toolاجراء می شود و باز با زدن کلید Cبشت سر هم می توانید ابزارهای دیگر نرم افزار ساخت موشن گرافیک مخصوص به دوربین را انتخاب کنید.

چرخش لایه ها به صورت سه بعدی در نرم افزار ساخت موشن گرافی

۶٫برای انتخاب نقطه مرکز از این ابزار نرم افزار ساخت موشن گرافیک استفاده می شود. مثلا ما لایه ای داریم که از وسط میچرخد, میخواهیم کاری کنیم که از طرف چپ لایه با ابزار Rotation بتوانیم آن را بچرخانیم.

به کمک این ابزار نقطه مرکزی را در نرم افزار ساخت موشن گرافی تغییر داده ایم

۷٫ابزارهای مختلفی از نرم افزار ساخت موشن گرافیک برای برش دادن لایه های مختلف, به صورت شکل های هندسی مثل مکعب, مستطیل, دایره, ستاره ای.

ابزار های هندسی نرم افزار ساخت موشن گرافی

-مستطیلRectangle Tool
-مستطیل گردRounded Rectangle Tool
– بیضی شکلEllipse Tool
– چند گوشهPolygon Tool
– ستاره ایStar Tool

۸٫ Pen Tool ابزاری از نرم افزار ساخت موشن گرافیک برای برش لایه ها. با کمک این ابزار شما می توانید هر قسمتی که دوست دارید را برش بدید. به عنوان مثال شما می خواهید به صورت نقطه نقطه شخصی را از محیط جدا کنید پس از این ابزار استفاده می کنید.

برش تصویر با Pen Tool در نرم افزار ساخت موشن گرافی

۹٫Brush Tool ابزاری برای نقاشی در محیط نرم افزار ساخت موشن گرافیک افتر افکت که وقتی این ابزار را فعال میکنید باید روی عکس مورد نظر دوتا کلیک کنید تا صفحه جدیدی باز شود و در آن صفحه عملیات نقاشی را انجام دهید. هم چنین پنجره هایی باز می شود که شما می توانید ابزار Brushرا در آن قسمت تنظیم کنید.

نقاشی در نرم افزار ساخت موشن گرافیک

۱۰٫Clone stamp Tool ابزاری از نرم افزار ساخت موشن گرافیک که می توانید با کمک آن قسمتی از صحنه را روی قسمتی دیگر کپی کنید. مثلا در صحنه پایین قسمتی از صحنه که چیزی در آن نیست را روی موتور عقبی انداختیم تا بتوانیم آن را از صحنه حذف کنیم. شما با زدن کلید Alt + Click Leftمی توانید قسمتی را انتخاب کنید و بعد جایی که می خواهید آن را اعمال کنید.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو بصورت تصویری توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

حذف جسم از صحنه در نرم افزار ساخت موشن گرافیک

۱۱٫Eraser Tool که برای پاک کردن لایه ها از آن استفاده می شود. روش کار این ابزار نرم افزار ساخت موشن گرافیک دقیق مثل همان ابزار Brushمی باشد.

۱۲٫Roto Brush Tool یکی از بهترین و مهمترین ابزار های افتر افکت می باشد که در ورژن CCبه آن اضافه شده است. با کمک این ابزار می توانید جسمی را کاملا از صحنه جدا کنید و آن را در یک صحنه دیگر بگذارید. فرقی نمیکند فایل شما ویدئو باشد و یا عکس شما می توانید به صورت فریم به فریم فیلم خودتان را با کمک این ابزار برش بدید. با کمک ابزار جسم خودتان را انتخاب می کنید و با این انتخاب خطی بنفش به دور آن ایجاد می شود که نشان دهنده محیط انتخاب شده شما می باشد.

۱۳٫Puppet Pin Tool با کمک این ابزار شما می توانید برای یک لایه کنترل هایی بسازید که بتوانید با آن ها لایه حرکت بدید. به عنوان مثال ما درختی داریم که می خواهیم قسمت پایینی درخت ثابت باشه و قسمت بالایی آن حرکت کند, مثل اینه باد داره به درخت میوزه. ما باید با کمک این ابزار چندتا کنترلر بسازیم, یکی در قسمت پایین که همیشه ثابت باشد و یکی هم در قسمت وسط که وظیفه مفصل درخت را بر عهده دارد که بتوانیم قسمت بالایی درخت را به حرکت در بیاوریم. ابزار را انتخاب می کنیم و نقطه هایی که برای حرکت آن ها لازم داریم را درست می کنیم.

حرکت درخت در نرم افزار

آموزش ابزار Roto Brush نرم افزار

اول از همه شما باید فیلم خودتان را وارد محیط نرم افزار  Compositionکنید. و بعد ابزار Roto Brushرا انتخاب کنید و روی لایه فیلم دوتا کیک کنید تا صفحه جدیدی در محیط Composition برای شما نمایش داده شود. دقت کنید که اندازه Compositionشما دقیق اندازه فیلم خودتان باشد تا به مشکل برنخورید.

نرم افزار ساخت موشن گرافیک

محیط ابزار Roto Brush در نرم افزار

در نرم افزار ساخت موشن گرافیک دقت کنید به شکل ماوس شما, که یک دایره سبز می باشد که اندازه براش شما را مشخص می کند. شما با زدن کلید CTRL + Click Leftمی توانید آن را کوچک و یا بزرگ کنید. حالا جسمی که می خواهید از صحنه جدا کنید را با کمک ابزار انتخاب کنید به صورتی که کل جسم با کمک ابزار نرم افزار ساخت موشن‌گرافیک سبز شده باشد.

به شکل عکس پایین. با کلیک بر روی جسم آن را انتخاب می کنید ولی اگه قسمتی را انتخاب کرده است که شما آن قسمت را نمی خواهید جدا کنید کافیه کلید Altرا نگه دارید و آن قسمت را از حالت انتخاب بردارید. قسمتی که انتخاب می شود به دور آن با رنگ بنفش نمایش داده می شود.

حالا شما ویدئوی خودتان را پخش کنید میبینید که این محیط نرم افزار ساخت موشن‌گرافیک انتخاب شده با حرکت جسم ما در صحنه حرکت می کند و این حرکت باعث می شود که جسم خودمان را در هر فریم برش دهد و ما بتوانیم آن را در صحنه ای دیگر بگذاریم. شما باید فریم به فریم این محیط را جلو ببرید تا به مشکل بر نخورید.

در بعضی از فریم ها این محیط خراب می شود, که شما با کمک ابزار می توانید آن را درست کنید. با زدن کلید Left محیط را انتخاب می کنید و با زدن Alt + Click Left می توانید محیط را از حالت انتخاب بردارید. با زدن کلید PgUpمی توانید یک فریم به عقب بروید و با زدن PgDn می توانید یک فریم به جلو بروید.

تنظیمات رندر پروژه در نرم افزار

در نرم افزار ساخت موشن‌گرافیک وقتی که شما پروژه خودتان را ذخیره می کنید در اصل این ذخیره تنظیمات شما می باشد. شما برای خروجی پروژه خودتان به صورت ویدئو باید یکسری تنظیماتی را انجام بدید. این تنظیمات نرم افزار ساخت موشن گرافیک هم میتوانید به صورت ویدئو باشد و هم به صورت عکس. شما برای خروجی گرفتن ویدئو در این ورژن پسوند های Aviو Mov در اخیتار دارید.

دقت کنید که خروجی گرفتن ویدئو حجم بسیار زیادی دارد که شما باید بعد از خروجی آن را وارد نرم افزارهای تبدیل کنید و حجم آن را کم کنید. محیط خروجی نرم افزار ساخت موشن گرافیک تنظیمات بسیار زیادی دارد که بهترین و رایج ترین تنظیم را توضیح می دهیم. شما ویرایش هایی که در نظر داشتید را بر روی ویدئوی خودتان اعمال کردید و حالا وقت خروجی نهایی ویدئو می باشد. شما با رفتن به منوی Compositionو گزینه Pre-renderمی توانید وارد این محیط شوید.

دقت کنید هر Compositionرا انتخاب کنید و روی گزینه Pre-renderبزنید همان Compositionتنها برای شما خروجی میشود, پس بهتر است که یک Compositionرا برای تمام Compositionها در نظر بگیرید و در آخر آن Compositionرا خروجی بگیرید. همانطور که قبلا گفته بودیم شما می توانید تعداد بسیار زیادی Compositionداشته باشید و هر کدام را وارد Compositionدیگری کنید, یعنی شما در یک Composition چندتا عکس دارید و در یک Compositionدیگر چندتا ویدئو بعد این دوتا Compositionرا وارد یک Compositionنهایی کنید و خروجی بگیرید.

نرم افزار ساخت موشن گرافیک

محیط رندر پروژه در نرم افزار

نام Composition مورد نظر برای خروجی فایل های درون آن.

تنظیماتی در مورد خروجی نرم افزار ساخت موشن‌گرافیک Composition که آیا رندر آن با کیفیت بالا باشد و برای رندر از چه سیستمی استفاده کند.
تنظیمات خروجی. شما در این قسمت می توانید فرمت خروجی پروژه خودتان را در نرم افزار ساخت موشن گرافیک تنظیم کنید.

نرم افزار ساخت موشن گرافیک

تنظیمات خروجی در نرم افزار

– Format در نرم افزار ساخت موشن گرافیک فرمت انتخاب شده برای خروجی. به صورت استاندارد روی Avi زده که شما آن را به Quick Time تغییر بدید. اگه این گزینه وجود ندارد و باید نرم افزار Apple Quick Time را نصب کنید تا برای شما فعال بشه.

-خروجی گرفتن از پروژه شما در نرم افزار  همراه با کانال آلفا. شما در این قسمت می توانید تعیین کنید که آیا از خود پروژه فقط خروجی بگیریم یا از کانال آلفای آن. کانالا آلفا به منظور اینه که شما جسمی را برش داده باشید و برای پس زمینه آن چیزی استفاده نکرده باشید پس با خروجی کانال آلفا می توانید آن ویدئوی خروجی گرفته شده را روی ویدئوی دیگری در نرم افزار های مختلف بزارید.

این گزینه دوتا تنظیمات دارد به نام RGB که به منظور اینه که فقط فیلم ما خروجی گرفته بشه و نیازی به کانال آلفا نداریم و گزینه بعدی Alpha که دستور می دهیم که فقط آلفا را برای ما خروجی بگیرد که میشه گفت یک رنگ سفید بدون بک گراند به ما میده, و گزینه بعدی هر دو با هم است که بیشتر این گزینه را فعال می کنند.

-Format Optionتنظیمات فرمتی که ما برای خروجی نرم افزار گرفتیم. هر پسوندی که شما انتخاب کنید در این قسمت تنظیماتی دارد. مثل پسوند Avi, Png, Mov, Jpeg پسوند های دیگر.

-Resize تغییر اندازه خروجی. به عنوان مثال اندازه پروژه ما خیلی بزرگ است و میخواهیم در نهایت سایز آن را برای خروجی کمتر کنیم که در این قسمت می توانیم سایز نهایی را در نرم افزار ساخت موشن گرافیک انتخاب کنیم.

-Crop بریدن قسمتی از فیلم نهایی. شما می خواهید قسمتی از فیلم نهایی خودتان را برش بدید و آن را در اندازه خاصی را در بیارید, پس در این قسمت می توانید از محور های مختلف فیلم را برش بدید. مثلا فیلم رو از بالا یا پایین برش بدید.

-تنظیمات خروجی صدا. در ورژن CC نرم افزار این قسمت به صورت استاندارد فعال می باشد که در ورژن های قبلی باید خروجی صدا را به صورت دستی فعال می کردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا