انیمیشن و سه بعدی

تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی چیست | معرفی انواع تیزر و موشن گرافی

نقش تیزر و موشن گرافی در تبلیغات

در تبلیغات بسیاری از شرکت‌ها معمولا از هر دو مورد استفاده می‌شود. اما اصلی ترین تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی کدامند؟ برای اینکه بتوانیم تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی را تشخیص دهیم، نیاز است تا درباره هرکدام از آن‌ها صحبت کنیم، و سپس خصوصیات آن‌ها را شرح دهیم.

تیزر Teaser چیست و از کجا شروع شد

تیزر تبلیغاتی نوعی از یک کمپین تبلیغاتی است که برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کافی در مورد یک رویداد یا راه اندازی محصولی، یا حتی برخی از انواع دیگر اخبار شرکت، برای جلب توجه مخاطب طراحی شده است. تیزر مانند دنباله‌ای از سرنخ‌ها است که گاهی اوقات باعث جلب حس کنجکاوی مخاطب خواهد شد. ریشه لغوی تیزر از Teasing به معنای دست انداختن آمده است، و در قدیم که هنوز تبلیغات تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت، برای جذب مخاطب قسمتی از یک فیلم و یا موسیقی را در سالن‌های سینما پخش می‌کردند تا مخاطب وسوسه شود به دنبال آن برود. استفاده امروزی‌تر تیزر را می‌توان به پیش نمایش فیلم‌ها ربط داد.

یک تیزر باید هدفمند باشد، و بتواند با ایجاد حس کنجکاوی، تبلیغات را به گوش افراد بیشتری برساند. تیزر ممکن است تنها یک عکس باشد، و یا مجموعه فیلم‌های کوتاه که به دنبال هم می‌آیند. اما همه این‌ها باید دارای ایده خلاقانه، جذابیت ظاهری و بر اساس نیاز مخاطب باشد، تا بتوان گفت تیزر تبلیغاتی موفقی داشته‌ایم. معمولا تیزر تبلیغاتی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود.

  • تیزر کارتونی (انیمیشنی): که بسیاری این مورد را بیشتر می‌پسندند
  • تیزر واقعی: این مورد بیشتر پیش نمایش از یک محصول و یا فیلم است
  • تیزر انیمیشنی واقعی: این نوع تیزر ترکیبی از دو مدل بالاست

فرقی ندارد که تیزری که طراحی می‌کنید از چه نوعی باید باشد، اما بدون داشتن استراتژی قطعا طراحی تیزر تبلیغاتی موفق نخواهد بود. در یک مثالی ساده، تابلویی در کنار اتوبان را فرض کنید که لوگو یک برند روی آن درج شده است، و در زیر لوگو نوشته شده “به زودی…”. همین جمله کوتاه می‌تواند حس کنجکاوی را برانگیزد، و شما منتظر دیدن آن محصول باشید. در ادامه بعد از معرفی موشن گرافی و کاربرد آن، به توضیح درباره تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی خواهیم پرداخت.

موشن گرافی چیست و چه کاربردی دارد

موشن گرافی یا تصویر پویا، به مجموعه‌ای از صداها و تصاویر می‌گویند که برای هدف خاصی طراحی شده‌اند. موشن گرافی معمولا به وسیله ادوبی افتر افکت Adobe After Effects ساخته می‌شود، که البته برنامه‌های متعددی برای ساخت آن وجود دارد، اما این برنامه محبوب‌تر است. یکی از تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی در این است که شما می‌توانید در موشن گرافی داستانی را بازگو کنید. با اینکه از هر دو روش برای تبلیغ محصولات و یا ایده‌ها استفاده می‌شود، اما موشن گرافی نوین‌تر است، و محبوبیت بسیاری پیدا کرده. معمولا از موشن گرافی برای آموزش یک مطلب، معرفی محصول، ساخت انیمیشن ( چه تبلیغی و چه برای سرگرمی) استفاده می‌شود.

معرفی چند مدل از انواع تیزر و موشن گرافی

برای شناخت بیشتر تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی بهتر است با مثال، چند مورد از این تبلیغات را به شما معرفی کنیم و بعد به ذکر تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی بپردازیم.

۵ مورد از موشن گرافی‌های محبوب دنیا:

موشن گرافی یک شیوه نوین تبلیغاتی است، و یکی از تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی شیوه به نمایش درآمدن تبلیغات است. معمولا موشن گرافی لحن دوستانه دارد. انواع آن عبارتند از:

  • ویدیو آموزشی

یکی از انواع موشن گرافی‌ها، ویدیوهای آموزشی هستند که روزمره بسیاری از آن‌ها را مشاهده می‌کنید. برای مثال، آموزش شستن دست‌ها در زمان کرونا، آموزش استفاده از مواد دارویی و بهداشتی، آموزش استفاده از محصولات یک برند در پخت غذا.

  • بازاریابی محصولات

از ویژگی‌های این مورد می‌توان برای مثال، شیوه خرید آنلاین از یک سایت، معرفی انواع محصولات یک برند و غیره را نام برد.

  • ساخت آیکون

بسیاری از برنامه‌هایی که برای تلفن همراه ساخته می‌شوند و یا سایت‌های اینترنتی، همه آیکون‌هایی دارند که با رفتن نشانگر روی آن، انیمیشن به اجرا در می‌آید.

  • ساخت لوگو با استفاده از موشن گرافی

این مورد یکی از محبوب‌ترین موارد موشن گرافی است. به حرکت درآوردن لوگو یک شرکت و بعد نشان دادن شعار آن، یکی از پراستفاده‌ترین موارد ساخت لوگو است.

  • فیلم کوتاه

انیمیشن یا فیلم کوتاه بسیار در شبکه‌های اجتماعی صدا کرده است. برای مثال سازندگانی چون محمدرضا علیمردانی با انیمیشن دیرین دیرین، هم پیام فرهنگی منتقل می‌کند و هم تبلیغات یک شرکت را انجام می‌دهد.

۳ تیزر بسیار محبوب:

همانطور که گفته شد، تیزر تقریبا شیوه رسمی تبلیغات است، و مهم‌ترین دلیل از تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی می‌تواند همین باشد. در زیر ۳ تیزر محبوب معرفی شده است.

  • معرفی برند

این تبلیغات کوتاه با معرفی شرکت و مزایای استفاده از محصولات آن، و همچنین نمایش هویت برند سعی دارد تا جایگاه خود را در جامعه نشان دهد.

  • معرفی محصول

تیزرهای تبلیغاتی برندها را همه در تلویزیون دیده‌ایم. معرفی محصول، معرفی نکات مثبت آن نسبت به سایر رقیبان و یا روش ساخت مهم‌ترین هدف ساخت این تبلیغات هستند.

  • معرفی یکی رویداد

گاهی اوقات نیاز است تا یک رویداد خاص را که در تاریخی مشخص برگزار می‌شود، معرفی کرد تا مخاطبان آن، از برگزاری چنین رویدادی مطلع شوند.

تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی

به طور کلی می‌توان گفت تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی بسیار اندک هستند، هرچند خود موشن گرافی یک هنر و شیوه تبلیغاتی جدید است، و در واقع در زیر مجموعه تیزر قرار می‌گیرد. همانطور که در بالا هم خواندید، معمولا تیزرها بسیار کوتاه هستند و نهایتا ۳۰ الی ۱۲۰ ثانیه طول می‌کشند. اما موشن گرافی می‌تواند بسته به هدف آن، حتی تا چند دقیقه هم به طول بیانجامد. هدف از تیزر تنها معرفی و اطلاع رسانی است، اما موشن گرافی می‌تواند برای مخاطب جذابیت هم داشته باشد.

شما نمی‌توانید برای معرفی فیلمی که به زودی روی پرده‌های سینما می‌رود از موشن گرافی استفاده کنید، چون مخاطبان انتظار معرفی رسمی‌تر دارند، و این شاید اصلی‌ترین دلیل از تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی باشد. معمولا لحن تیزر کمی رسمی‌تر از نمایش‌های موشن گرافی است و به همین خاطر موشن گرافی جذابیت بیشتری دارد. از تیزر زمانی استفاده کنید که قصد دارید ذهن مخاطب را کنجکاو کنید.

آشنایی با روش ساخت موشن گرافی و تیزر

همانطور که در بحث تفاوت‌های تیزر و موشن گرافی خواندید، استفاده از موشن گرافی نوین‌تر است و امروزه، شرکت‌های بسیاری علاقه دارند تا با استفاده از موشن گرافی، تبلیغات خود را انجام دهند. اصلی‌ترین دلیل این کار، این است که تا چندین وقت ممکن است محتوا در ذهن مخاطب بماند. اگر قصد دارید تا با شیوه ساخت تیزر و موشن گرافی آشنا شوید، و به یک طراح کاملا حرفه‌ای تبدیل شوید، می‌توانید با مراجعه به سایت آموزش تک، در دوره‌های آن شرکت کنید، و با استفاده از اساتید مجرب به یادگیری این شیوه‌های تبلیغاتی پر استفاده بپردازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا