وب

نسخه های وردپرس | آشنایی با تاریخچه وردپرس از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ و ویژگی‌های آن

وردپرس، بهترین سیستم مدیریت محتوا

وردپرس بدون شک بهترین سیستم مدیریت محتوا است و می‌توان به استفاده از آن، انواع سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف را طراحی کرد. با استفاده از این سیستم نرم افزاری، شما می‌توانید محتوای سایت‌تان را مدیریت کنید و در گوگل جایگاه خوبی را هم به دست بیاورید. البته لازم به ذکر است که این سیستم به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و تنها در صورتی که بخواهید قالب‌ها و یا ابزارهای خاصی را استفاده کنید، باید هزینه‌ای را بپردازید. وردپرس در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و از آن سال به بعد قابلیت‌های مختلفی با استفاده از آپدیت‌های گوناگون به آن اضافه شد. تا به امروز ۵ نسخه از وردپرس ارائه شده است که در ادامه این مطلب از آموزش طراحی سایت ، قصد داریم ویژگی‌های هر یک نسخه های وردپرس را بررسی کنیم.

آشنایی با نسخه های وردپرس در آموزش تک

بررسی نسخه های وردپرس

وردپرس در ابتدا تنها یک سیستم رایگان، برای وبلاگ نویسان بود که امکانات و قابلیت‌های خوبی را در اختیار طراحان وبلاگها و یا سایت‌ها قرار می‌داد. پس از آن، این سیستم تبدیل به یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم افزارهای متن باز شد که برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت. وردپرس با زبان برنامه نویسی محبوب پی اچ پی نوشته شده است و با سرعت و پیشرفتی چشم‌گیر تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت و طراحی وبلاگ و سایت بر روی هاست شده است.

در حال حاضر، بیش از ۸۰ میلیون وب‌سایت در سرتاسر جهان با این سیستم مدیریت محتوا راه اندازی شده است. پایه‌گذار وردپرس شخصی نبود جز مت مولنوگ. او در سال ۲۰۰۳ سیستم وردپرس را روانه بازار کرد و انقلابی را در زمینه طراحی سایت ایجاد کرد. در ادامه نسخه های وردپرس را بررسی می‌کنیم.

وردپرس ۱٫۲، اولین نسخه وردپرس

وردپرس ۱٫۲ اولین نسخه عرضه شده بود و توانست به عنوان یک پروژه عالی و سطح بالا که قادر است به کاربران یک محیط کاربردی ثابت، راحت و منعطف با ویژگی‌های مختلف را عرضه کند شناخته شود. زمانی که وردپرس در سطح جهانی عرضه شد، تعدادی از کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند، افزایش پیدا کرد، در نهایت، منجر به علاقه‌مندی تعداد کثیری از کاربران به این سیستم متن باز شد. همچنین تلاش‌ها برای توسعه و ارتقا این سیستم، توسط همین کاربران، باعث شد که تعداد توسعه دهندگان این سیستم اضافه شوند و با تلاش‌های آن‌ها ورژن ۱٫۵ هم روانه بازار شد.

بررسی ویژگی‌های هر یک از نسخه‌های وردپرس در آموزش تک

تاریخچه وردپرس نسخه ۲

پس از موفقیت‌هایی که اولین نسخه وردپرس به دست آورد، در سال ۲۰۰۵، شرکت در پروژه وردپرس برای عموم آزاد شد و همه می‌توانستند روی این پروژه مانور بدهند و تا جایی که می‌توانستند، در توسعه آن سهیم باشند. سیر تکاملی وردپرس روند رو به رشدی را پیش گرفت و توانسته بود جای پای خود را در دنیای فناوری اطلاعات محکم‌تر کند.

در دسامبر سال ۲۰۰۵، وردپرس نسخه ۲ با یک محیط کاربری جدید روانه بازار شد. در صفحه کاربری جدید، امکاناتی برای مدیریت و بازسازی صفحات، برای کاربران و مدیران سایت قرار داده شده بود که با استفاده از دو زبان جاوا اسکریپت و DHTML طراحی شده بود. رابط کاربری در نسخه جدید، صرفه جهت مدیریت مطالب و صفحات، تنها امکان و قابلیت با ارزش این ورژن نبود. بلکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورژن، معرفی پوشه توابع به صورت یک فایل  پی اچ پی جداگانه بود که کار را برای علاقه‌مندان به وردپرس راحت‌تر می‌کرد.

ویژگی‌های نسخه 2.0 وردپرس در آموزش تک

وردپرس نسخه ۳

یکی از بهترین نسخه های وردپرس ورژن ۳ آن بود. انتشار نسخه وردپرس ۳ یک گان بزرگ در جهت معرفی وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا بود. از اصلی‌ترین خصوصیات قابل توجه این نسخه، می‌توان به قابلیت‌ ایجاد انواع پست‌های سفارشی، طبقه بندی‌ها، زمینه‌های سفارشی، هدر، فوتر، منوها، متن‌های کمکی در صفحه مدیریت و گزینه‌های کاربردی دیگر اشاره کرد.

در سال‌های بعدی، امکاناتی نظیر فرمت ارسال و نوار مدیریت به تاریخچه وردپرس راه یافت و توانست به شکل کامل‌تری توجه طراحان سایت را به خود جلب کنند. همان سال تعدادی افزونه برای وردپرس طراحی شدند که توانستند در زمینه‌های تجارت الکترونیک، راه را برای ارتقا فعالیت توسعه دهندگان وب بهبود ببخشند تا کاربران وردپرس بتوانند بیش از پیش فروشگاه‌های آنلاین با قدرت و توان بالا را طراحی کنند. در سال ۲۰۱۲، ویژگی‌های فوق العاده‌ای به وردپرس اضافه شد تا بتواند کار را برای کاربران جدید آسان‌تر کند.

وردپرس نسخه ۴

یکی دیگر از بهترین نسخه های وردپرس، نسخه ۴ بود. با انتشار این ورژن، تغییرات بسیار زیادی در به روزرسانی‌های ساده برای افزونه‌ها و همچنین بازیابی محتواها با ذخیره سازی در مرورگرها و ویژگی‌های سفارشی یا همان CSS به وردپرس اضافه شد. در این نسخه، امکان قرار دادن انواع مدیاها و رسانه‌های صوتی و تصویری، متن و … وجود داشت.

وردپرس نسخه ۵، آخرین ورژن ارائه شده

یکی از اتفاقات بسیار جالب برای طراحان سایت در سال ۲۰۱۸، عرضه وردپرس ۵ بود. این نسخه قابلیت‌های بسیار زیادی را به وردپرس اضافه کرد که باعث جالب‌تر شدن و همچنین کاربردی‌تر شدن این سیستم مدیریت محتوا شد. در این نسخه کارهای بسیار زیادی بر روی امنیت سایت‌های تولید شده با وردپرس انجام شد.

بررسی برخی از ویژگی‌های نسخه های وردپرس در آموزش تک

پر رنگ‌ترین و اصلی‌ترین تغییر در وردپرس ۵، ویرایشگری تحت عنوان Gutenberg است که به راحتی به شما امکان تایپ و نوشتن در خود وردپرس را می‌دهد. از دیگر تغییرات این نسخه نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهینه سازی برای موبایل
  • امکان برش تصاویر پس زمینه
  • ویرایشگر Front-end

آموزش تک، مناسب‌ترین راه برای تبدیل شدن به یک وب‌مستر مجرب

در این مطلب از وب‌سایت آموزش تک، نسخه های وردپرس را بررسی کردیم. وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن می‌توان انواع سایت‌ها را طراحی کرد. اگر شما هم می‌خواهید با تمامی ابزارها و قابلیت‌های وردپرس آشنا شوید و در سریع‌ترین زمان ممکن به یک وب‌مستر تبدیل شوید، می‌توانید در دوره صفر تا صد آموزش وردپرس شرکت کنید. در این دوره علاوه بر این موارد، آموزش‌هایی در مورد نحوه ورود به بازار و کسب درآمدهای دلاری به شما ارائه می‎شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا