وب

بررسی css و مزایا و معایب آن

بررسی css و آشنا شدن با مزایا و معایب آن دید بهتری از این زبان برنامه نویسی به شما خواهد داد. اگر قصد دارید آموزش این زبان را شروع کنید یا به طراحی وب علاقه مند هستید این مقاله می تواند به شما کمک کند که از دید دیگری به جهان css بنگرید و با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

Css یا شیوه نامه آبشاری یک زبان نشانه گذاری مبتنی بر متن است که برای مشخص کردن فرمت های وب سایت و نحوه ارتباط یک سایت با مرورگر های وب مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا استایل های عناصر و ویژگی های مختلف مانند طرح بندی، رنگ، فونت ها و قالب بندی نمایش اسناد html را کنترل کنند. بررسی css  را با بررسی تفاوت آن با html  شروع می کنیم.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

بررسی css
بررسی css

تفاوت بین HTML و CSS در چیست؟

هر کسی می تواند یک وبسایت را با استفاده از HTML به تنهایی بسازد، اما بدون css این وبسایت به هیچ وجه نمای کاربر پسندی نخواهد داشت. ضمن این که بدون css شما مجبور خواهید بود برای کنترل هر کدام از عناصر html کد آن را اعمال کنید و این به معنای این است که زمان بسیار زیادی باید برای این کار صرف کنید. Css به شما کمک می کند که بسیار روان تر و سریع تر به چیزی که می خواهید برسید. شما می توانید یک وب سایت را با استفاده از یکی از این زبان ها ایجاد کنید، اما با استفاده از هر دو نتایج بهتری به دست خواهد آمد.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش کامل CSS و CSS3

 

Css این امکان را ایجاد می کند که با تنها چند خط کد تعداد زیادی از عناصر صفحه را تغییر دهید و استایل های مختلف را در زمان کمی به آن ها اعمال کنید. با این حال این زبان هم کاملا بی عیب نیست. در ادامه به بررسی css و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

مزایای css

  1. ثبات و پیوستگی

اصلی ترین مزیت css که باید در بررسی css به آن اشاره کنیم این است که استایل مورد نظر به طور پیوسته در تعداد زیادی از صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. یک خط فرمان می تواند چندین قسمت را همزمان کنترل کند که بسیار کاربردی است و به راحتی می توان تغییرات مورد نظر را اعمال کرد. در واقع شما مجبور نخواهید بود هر یک از صفحات را به طور جدا گانه تغییر دهید و این موضوع برای طراحان وب بسیار مهم و کار آمد است.

  1. افزایش سرعت وب سایت

یکی دیگر از مزایای css افزایش سرعت وب سایت است. زیرا طراحان وب می توانند با حجم کمی از کد ها صفحات وب مورد نظر خود را ایجاد کنند. زمانی که کد های کمتری وجود داشته باشد مرورگر ها نیز وقت کمتری برای خواندن آن ها صرف می کنند و به این ترتیب زمان بارگزاری وب سایت افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع به بهبود سئو سایت هم کمک خواهد کرد، زیرا سرعت بارگزاری وب سایت یکی از عوامل مهم در امتیاز دهی گوگل و سایر موتور های جستجو محسوب می شود.

  1. نگهداری ساده تر وب سایت

یکی دیگر از مزایای css که در بررسی css به آن باید اشاره کنیم نگهداری ساده این صفحات است. در css همه کد ها در یک صفحه قرار دارد، یعنی ایجاد بهبود ها و تغییرات چند خط نیازی به مراجعه به صفحات گوناگون نیست و این یعنی نگهداری وب سایت بسیار ساده تر خواهد شد.

تا این جا  در بررسی css با مزایای css به طور خلاصه آشنا شدید. اما همانطور که گفته شد این زبان معایبی هم دارد.

بررسی css
بررسی css

معایب css

  1. سطوح و لول های مختلف

در حال حاضر ما سه نسخه از css1 تا css3 را در اختیار داریم. این سطوح مختلف در بیشتر اوقات موجب سردرگمی توسعه دهندگان و مرورگر ها می شود و یکی از معایب css است. یک نوع از css می توانست کافی باشد. به این ترتیب سردرگمی کمتری وجود داشت و مشکلات کمتری نیز به وجود می آمد. با این که این سطوح در زمان های مختلفی ارائه شده اند اما همچنان از هر سه آن ها استفاده می شود.

  1. تقسیم بندی

یکی دیگر از معایب css این است که یک css ممکن است در یک مرورگر به خوبی کار کند و در مرورگر دیگر دارای مشکلاتی باشد. به همین دلیل است که گاهی زمانی که وارد یک سایت می شوید از شما می خواهد برای کاربردی بدون مشکل، از یک مرورگر خاص استفاده کنید. این تقسیم بندی css باعث شده است که توسعه دهندگان وب قبل از در دسترس قرار گرفتن سایت، سازگاری آن را با مرورگر های مختلف آزمایش کنند. این مورد زمانی آزار دهنده می شود که شما همواره باید از چند مرورگر استفاده کنید تا در سایت های مختلف مشکلی نداشته باشید.

  1. مشکلات امنیتی

در آخرین بخش از بررسی css به یکی از مهمترین معایب css اشاره می کنیم. به این دلیل که css یک زبان باز مبتنی بر متن است، دارای امنیت داخلی که از آن محافظت کند نیست. هر کسی که دسترسی کافی به وب سایت را داشته باشد می تواند فایل css داخل آن به همراه لینک ها و قالب بندی را تغییر دهد یا خراب کند. این اتفاق گاهی به صورت تصادفی نیز در طراحی سایت رخ می دهد

بررسی css
بررسی css

همانطور که در بررسی css مشاهده کردید css یکی از مهمترین زبان های طراحی وب است و بدون وجود آن وبسایت های زیبا و کاربر پسند امروزی وجود نداشت. همکاری css با html و جاوا اسکریپت همه چیز را بهتر و سریع تر کرده است. اما علاوه بر مزایا ای مانند افزایش سرعت و پیوستگی طراحی سایت معایبی هم دارد که سبب شده این زبان بدون نقص نباشد. شما نیز می توانید تجربیات خود در استفاده از css و معایب و مزایای مورد نظر خود را با در میان بگذارید.

 

منبع : طراحی سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا