ما را بیابید

نشانی
خیابان ۱۲۳
نیویورک، نیویورک ۱۰۰۰۱

ساعت کاری
شنبه تا چهارشنبه: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر
پنجشنبه و جمعه: ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر

انیمیشن و سه بعدی

۱۲ اصل پایه ی انیمیشن در طراحی موشن گرافیک

قوانین انیمیشن

۱۲ اصل پایه ی انیمیشن در طراحی موشن گرافیک

با توجه رشد فراگیر دستگاه های دیجیتال، و گسترش رابط های متحرک و موشن گرافیک و تطبیق آن ها با تکنولوژی، طراحی موشن گرافیک به بخش مهمی از گزینه های خلاق طراحی تبدیل شده است. هنگامی که یک طراح به موشن گرافیک فکر می کند، برنامه های مختلفی مانند After Effects، Edge Animation یا زبان های برنامه نویسی مانند HTML5، CSS3 و jQuery به ذهن او می آید. البته تسلط بر ابزار ها، همیشه تسلط بر هنر را تضمین نمی کند. درک گرامر چيزي که هنر را شکل مي دهد و علت آن که چيزی اتفاق مي افتد، کليد یک طراحي معنادار است. گرامر حرکت به زمان های گذشته و قبل از این که طراحان، ابزار پیشرفته ای داشته باشند، بر می گردد و بعد از توسعه ی ابزار، همچنان طراحان را هدایت می کند.

کار تاثیرگذار بر روی گرامر حرکت، ۱۲ اصل اساسی انیمیشن است، که ابتدا در کتاب The Illusion of Life: Disney Animation معرفی شده است. تصویر سازی زندگی توسط انیماتور های دیزنی، اولی جانستون / Ollie Johnston و فرانک توماس / Frank Thomas، دو انیماتور نوشته شده است که والت دیزنی آن ها را به عنوان “Nine Old Men” نام گذاری کرده است. مهم نیست که سبک انیمیشن چه باشد؟ این ۱۲ اصل را می توان تقریبا در هر طراحی مبتنی بر حرکت و در هر موشن گرافیکی مشاهده کرد.

https://player.vimeo.com/video/93206523

در حالی که بین انیمیشن شخصیت انسان و طراحی حرکت (یا موشن گرافیک) تفاوت وجود دارد، ۱۲ اصل در این فرایند ها هم قابل اجرا هستند. طراح و انیماتور سنو الدینیانی / Cento Lodigiani، این ۱۲ اصل اساسی انیمیشن را در مجموعه ای از انیمیشن های کوتاه با استفاده از یک مکعب ساده توصیف می کند. این آزمایش گرافیکی، یک مقایسه کامل است که نشان می دهد چگونه اصول را می توان به طراحی موشن گرافیک اعمال کرد.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش موشن گرافیک پروژه محور

 

شرح زیر در مورد ۱۲ اصل در رابطه با طراحی موشن گرافیک است. در حالی که بعضی از اصول نسبت به بقیه، مرتبط تر به نظر می رسند، در هر یک از آن ها همبستگی وجود دارد که می تواند مربوط به محدوده ی طراحی باشد. هر اصل در ارتباط با انیمیشن سنتی توضیح داده شده و سپس ( در زیرِ ویدیو)، یک طرح موشن گرافیک به صورت موازی نشان داده شده است.

موشن گرافیک

فشردگی و کشیدگی / Squash and Stretch

به کار بردن اغراق در یک جسم در حال حرکت باعث می شود آن جسم، حس بیشتری از وزن و حجم داشته باشد. این اصل اغلب با یک توپ نشان داده می شود: زمانی که توپ به زمین می رسد، توپ، کشیده به نظر می رسد. با فشردگی و کشیدگی توپ، انیماتور یک احساس واقعی تر را به بیننده منتقل می کند.

https://player.vimeo.com/video/117193312?title=0&portrait=0

مثال این طرح موشن گرافیک، “What it takes to be original” ، از فشردگی و کشیدگی اشیاء مورف / morph، استفاده می کند؛ مانند مستطیل گوشه گرد که در (۰۰:۰۲-۰۰:۰۵) دیده می شود. استفاده ظریف از فشردگی و کشیدگی باعث می شود که احساس وزن و حجم در گرافیک در طول طراحی موشن گرافیک ایجاد شود.

Staging

تحت تأثیر اصول تئاتر، Staging به ایجاد حالت کمک می کند، و باعث ایجاد تمرکز و روشن ساختن آن چه که در صحنه اتفاق می افتد، می شود.

https://player.vimeo.com/video/103721959

در حالی که این مثال شامل عناصر انیمیشن شخصیت است، نمونه ای کامل از طراحی موشن گرافیک است. هیچ جزئیات فرعی در پس زمینه وجود ندارد که کمک می کند تا تمرکز اصلی در مرکز حفظ شود، هرچند که صحنه همیشه در حال حرکت است.

Straight Ahead Action & Pose to Pose

Straight Ahead Action به روش تکنیک کشیدن هر حالت، پس از دیگری، اشاره دارد که می تواند یک سبک انیمیشن سیال / fluid را به ارمغان بیاورد. Pose to pose به یک تکنیک انیمیشن اشاره دارد که در آن، فریم های کلیدی یکی پس از دیگری طراحی شده و سپس به بعدی متصل می شوند. Pose to pose به طور معمول منجر به انیمیشن متناسب تری می شود که قانع کننده تر به چشم می آید.

https://youtu.be/v8quCbt4C-c

در حالی که توالی عنوان، یک انیمیشن واقعی نیست، برای فیلم Juno از یک فرم کاغذ برش و یک تکنیک rotoscoping-like مانند استفاده می کند تا یک سبک پویا را با straight ahead action ارائه دهد. یک تیم خلاق با استفاده از فرآیند گرفتن هر مرحله / process of capturing each step از راه رفتن بازیگر استفاده کرده، و سپس به صورت بصری تمام حرکت ها را به تصاویر فردی برگردانده اند.

حرکت آهسته Slow In and Slow Out

در دنیای فیزیکی، اشیاء و انسان ها باید قبل از این که بتوانند به سرعت نهایی برسند، لازم است که سرعت حرکت خود را افزایش دهند. به همین ترتیب، قبل از این که چیزی به توقف کامل برسد، زمانی برای کاهش سرعت لازم است.

https://player.vimeo.com/video/108440882?title=0&byline=0&portrait=0

در طراحی موشن گرافیکِ آغازِ TEDxTianhe، آهسته شدن و افزایش سرعت دایره در (۰۰:۰۲-۰۰:۰۴) دیده می شود. حتی در اشیایی که فرم کامل ندارند، مانند اشیاء مکعبی شکل (۰۰:۱۶-۰۰:۲۰)، این حرکت در موشن گرافیک در واقعیت استفاده می شود.

قوس / Arc

وقتی که یک تیر از کمان پرتاب می شود، به ندرت کاملا مستقیما حرکت می کند. گرانش باعث می شود اشیاء در حرکت بین نقطه ی شروع و پایان دارای قوس باشند. حتی بسیاری از حرکات طبیعی بدن انسان به صورت قوسی حرکت می کند مانند دست، انگشتان و غیره. این موارد باید در موشن گرافیک رعایت شوند.

https://player.vimeo.com/video/28374299

Happiness

در موشن گرافیک “Happiness”، خالق این اثر از بسیاری از فرم های دایره ای کامل و نیم دایره ای برای کشیدن خطوط، حرکت رنگ، شکل و … استفاده می کند.

حرکت ثانویه / Secondary Action

در دنیای فیزیکی، ما می توانیم حرکت اولیه را در حرکت راه رفتن انسان و یا پرواز یک پرنده ببینیم. حرکت ثانویه، مانند حرکت دست یک فرد در حین راه رفتن و یا حرکت پرهای پرنده در باد، در حقیقت، به حرکات اولیه کمک می کنند. حتی حرکت های کوچکتر مانند چشمک زدن نیز حرکت های ثانویه در نظر گرفته می شوند. در طراحی موشن گرافیک، مهم است که انیمیشن ثانویه، باعث تضعیف یا غلبه بر حرکت اصلی انیمیشن نشود.

https://player.vimeo.com/video/105100455?color=fcf10f

Penguin Drop Caps Animation

زمان بندی / Timing

در یک موشن گرافیک واقعی، زمان بندی یک جنبه ی اساسی از چگونگی رسم فریم است. زمان بندی نیز در ایجاد و بیان شخصیت کاراکتر ها و احساسات آن ها بسیار مهم است.

https://youtu.be/3sA1en26sgM

Saul Bass: Anatomy of Film Design

طراحی جامد / Solid drawing

نقاشی جامد سطح بالایی از واقع گرایی را به مهارت نقاشی می افزاید و فرم خوب و احساس سه بعدی را به یک کار متحرک موشن گرافیک اضافه می کند. مهم نیست که چه وسیله ای (مداد یا رایانه) برای ایجاد نقاشی استفاده می شود، باید در فضای سه بعدی کار شود.

https://youtu.be/WcRr-Fb5xQo

Mad Men title sequence

جذبه / Appeal

یک شخصیت با جذبه همیشه جذاب نیست. او می تواند شخصیت زشت یا بد با سطح مشخصی از کاریزما باشد که سبب ایجاد احساس در داستان می شود. در طراحی موشن گرافیک، جذبه می تواند قبل از هر چیز حرکت کند با انتخاب یک متن جالب، ایجاد یک انتقال بصری، و یا هماهنگ کردن تصاویر.

https://player.vimeo.com/video/84017154

HBO’s True Detective – Main Title Sequence

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش موشن گرافیک پروژه محور

 

سه اصل اساسی دیگر از ۱۲ اصل اساسی انیمیشن مربوط به پیش بینی / Anticipation، اغراق / Exaggeration، پیروی و همپوشانی / Follow Through and Overlapping Action هستند. برای درک بهتر این ۱۲ اصل، هر بار که یک موشن گرافیک تجاری، یک فیلم یا یک طرح موشن گرافیک را تماشا می کنید، اصول موشن گرافیک را در آن ها جستجو و دنبال کنید. تا بهتر بتوانید آن ها را در طراحی موشن گرافیک خود به کار ببرید. با این که ابزار های کار در طول زمان تغییر می کنند، اصول و گرامر همیشه وجود دارد.

آموزش تک
نویسندهآموزش تک

دیدگاهتان را بنویسید