وب

مراحل طراحی سایت با وردپرس | گام به گام تا ساخت یک سایت حرفه‌ای

مراحل طراحی سایت با وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند اما رایگان است که بیش از یک سوم سایت‌های فعلی در سراسر جهان بر این بستر طراحی شده‌اند. طراحی سایت با وردپرس نیازی به کدنویسی ندارد و به راحتی انجام می‌شود. نکته جالب این است که هر آنچه را که نیاز داشته باشید می‌توانید در قالب افزونه به سایت خود اضافه کنید و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد. در این مطلب، مراحل طراحی سایت با وردپرس را گام به گام بیان می‌کنیم. هر مرحله ممکن است شامل جزئیاتی باشد اما کلیات آن، فارغ از اینکه سایت شما در چه زمینه‌ای باشد، در همین مراحل خلاصه می‌شود.

خرید و ثبت دامنه

دامنه همان آدرس اینترنتی شما است که افراد از طریق آن وارد سایت شما خواهند شد. در گام اول از مراحل طراحی سایت با وردپرس باید یک نام دامنه برای خود خریداری کنید. با یک جستجوی ساده تعداد زیادی سایت پیدا می‌کنید که خدمات ثبت دامنه را انجام می‌دهند و می‌توانید دامنه سایت خود را خریداری و ثبت کنید.  توجه داشته باشید که یک نام دامنه مطلوب، مرتبط به حوزه فعالیت و کوتاه است و نیز به راحتی می‌توان آن را به خاطر سپرد. دامنه‌ها با پسوندهای مختلفی وجود دارند که دامنه‌های بین المللی با پسوند .com بهترین نوع آن‌ها است؛ البته از دامنه‌ ملی یعنی .ir نیز می‌توانید استفاده کنید.

فضای میزبانی هاست

پس از ثبت دامنه، در مراحل طراحی سایت با وردپرس به تهیه فضای میزبانی یا همان هاست می‌رسیم. هاست در واقع کامپیوتر همیشه آنلاین است که اطلاعات سایت شما روی آن ذخیره می‌شود تا ۲۴ ساعته در دسترس بازدیدکنندگان سایت شما باشد.خرید هاست نیز مانند خرید دامنه به سادگی و با یک جستجوی ساده در گوگل انجام می‌شود. نام دامنه خود را باید به هاست متصل کنید.

 هاست اشتراکی یا سرور اختصاصی؟

هاست اشتراکی برای سایت‌های کوچک یا تازه تاسیس استفاده می‌شود. روی این نوع از هاست‌ها، چند سایت وجود دارد و هزینه پایین‌تری دارد. البته با رشد سایت و جذب ترافیک بیشتر، می‌توانید هاست خود را بدون هیچگونه مشکلی برای سایت، تغییر داده یا آن را ارتقا دهید. اما سرور اختصاصی برای سایت‌های بزرگ مناسب است که این نوع هاست تنها از یک سایت میزبانی می‌کند. قیمت سرور اختصاصی نیز به نسبت هاست‌های دیگر بسیار بالاتر است و برای شروع توصیه نمی‌شود.

نصب وردپرس

در گام سوم طراحی سایت با وردپرس می‌بایست به سایت وردپرس بروید و آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنید. البته هاستینگ نیز می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. اما اگر تمایل دارید نصب وردپرس را خودتان انجام دهید، آن را دانلود و در هاست آپلود کنید. حال می‌توانید مراحل نصب را شروع کنید.

نصب قالب وردپرس

سایت شما به نوعی همان ویترین کار شما است. پس باید از  ظاهر و امکانات مناسب کسب و کار شما برخوردار باشد. خوشبختانه وردپرس در هر زمینه کاری، هزاران قالب متنوع دارد که می‌توانید یکی را انتخاب و نصب کنید. قالب‌ها می‌تواند شرکتی، فروشگاهی، خبری و غیره باشند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید یا به صورت رایگان در اختیار داشته باشید.

  • قالب رایگان وردپرس: در مخزن وردپرس چندین قالب رایگان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را نصب کنید. برای این کار باید از مسیر پیشخوان، نمایش، پوسته‌ها، افزودن پوسته اقدام کنید. همچنین برخی از فروشگاه‌های خدمات وردپرس برخی از قالب‌ها را به رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.
  • قالب پولی وردپرس: این قالب‌ها را می‌توانید از سایت‌های فروش قالب وردپرس خریداری کنید. اغلب دارای پشتیبانی و لایسنس هستند و می‌توانید و بعدها میتوانید از بروز رسانی ها نیز استفاده کنید. سعی کنید قالب‌ها را از سایت‌های فروش معتبر خریداری کنید تا در هنگام مشکل بتوانید از پشتیبانی آن‌ها استفاده کنید.

اضافه کردن محتوا

گام پنجم از مراحل طراحی سایت با وردپرس اضافه کردن محتوا به سایت است. پس از نصب قالب، شکل کلی سایت به شما نمایش داده می‌شود. شما باید محتواهای پیش فرض قالب را پاک کرده و محتواهای خود را بارگذاری کنید. محتوای سایت شامل دو بخش برگه‌ها و پست‌ها است. برگه‌ها، صفحات ثابت سایت شما مانند صفحه درباره ما یا تماس با ما هستند که اغلب یک بار نوشته شده و کمتر بروزرسانی می‌شوند. مقاله یا پست‌ها بخش اعظم محتوای شما را تشکیل می‌دهد. شما می‌توانید با افزودن نوشته در قسمت نوشته‌ها، مقاله خود را نوشته و منتشر کنید. حتی می‌توانید برای مطالب خود، دسته‌بندی‌هایی در نظر بگیرید. علاوه بر این امکان پیش‌نویس مطلب یا تنظیم ساعت انتشار وجود دارد.

شخصی‌سازی سایت

شخصی سازی سایت از مهمترین مراحل طراحی سایت با وردپرس است که می‌توانید قالب خود را بر اساس  نیازها و ایده‌های خود سفارشی کنید. سفارشی یا شخصی‌سازی قالب وردپرس مطلب گسترده‌ای است که در آموزش صفر تا صد وردپرس یا آموزش طراحی قالب وردپرس به تفصیل تدریس شده است اما در اینجا چهار قسمت مهم را باهم مرور می‌کنیم:

  • تغییر عنوان سایت: هنگام نصب قالب باید عنوان پیش فرض سایت را تغییر دهید و برند خود را ثبت کنید. این کار را می‌توانید در قسمت داشبورد و از تنظیمات عمومی، عنوان سایت پیدا کنید.
  • افزودن منو به سایت: اگر شما بهترین محتوا را در سایت خود آپلود کنید، تا وقتی که مخاطب به آن دسترسی نداشته باشد، عملا فایده‌ای نخواهد داشت. سایت ها اغلب یک منو دارند و سایت‌های بزرگ‌تر می‌توانند منوهای بیشتری داشته باشند. منوها را از مسیر داشبورد، نمایش، فهرست‌ها اضافه کنید.
  • شخصی‌سازی صفحه اصلی: محنوای صفحه اول سایت بسیار مهم است، زیرا اولین صفحه‌ای است که مخاطب به محض ورود به سایت شما با آن روبه رو خواهد شد. می‌توان گفت صفحه اصلی سایت، ویترین سایت است که می‌تواند افراد را جذب کند. شما می‌توانید در تنظیمات صفحه اصلی، المان های مورد نیاز را با سلیقه خود بچینید و به راحتی المان‌ها را اضافه یا کم کنید.
  • تنظیم کامنت ها سایت: وردپرس به کاربران اجاز می‌دهد تا نظرات خود را برای صاحب سایت کامنت بگذارند. این ویژگی به طور پیش فرض فعال است؛ اما می‌توانید آن را غیرفعال کنید یا با اعمال فیلتر، از کامنت‌های بی‌ربط جلوگیری کنید.

افزونه وردپرس

تا به اینجا مراحل طراحی سایت با وردپرس کامل شده است. اما مرحله آخر از مراحل طراحی سایت با وردپرس اضافه کردن افزونه‌ها است که در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را نصب کنید. افزونه‌های وردپرس در واقع قطعه کدهایی هستند که ویژگی‌هایی جدیدی  به سایت اضافه می‌کنند. برای هر ویژگی‌ که مد نظر داشته باشید، افزونه‌های مختلفی را می‌توانید پیدا کنید.  افزونه‌ها را مانند قالب‌ها می‌توانید از سایت‌های فروش وردپرسی خریداری کنید یا از نسخه‌های رایگان استفاده کنید. البته استفاده از تعداد زیادی افزونه موجب کاهش سرعت سایت می‌شود و رتبه سایت را در گوگل تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس صرفا با توجه به نیاز خود افزونه‌ها را اضافه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب مراحل طراحی سایت با وردپرس را کوتاه توضیح دادیم. نکته‌ای که می‌توان آن را نکته تکمیلی مراحل طراحی سایت با وردپرس دانست، بروزرسانی قالب‌ها و افزونه‌های سایت است. با این کار از آسیب سایت و همچنین هک و نفوذ به آن جلوگیری می‌شود. ممکن است با هربار به روز رسانی ویژگی‌های جدیدی به قالب یا افزونه اضافه شود که می‌توانید از آن بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا