وب

انواع داده در جاوا اسکریپت – بخش اول

انواع داده در جاوا اسکریپت – بخش اول: اعداد

انواع داده ها برای طبقه بندی یک نوع خاص از داده ها در زبان های برنامه نویسی استفاده می شوند. به عنوان مثال، یک عدد و یک رشته از کاراکتر ها، انواع مختلفی از داده ها هستند که در جاوا اسکریپت از یکدیگر متمایز می شوند.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

کاربرد انواع داده، بخش مهمی از برنامه نویسی جاوا اسکریپت است زیرا نوع داده های خاصی که استفاده می کنید، تعیین می کند که چه مقدار هایی را می توانید به آن اختصاص دهید و چه کاری می توانید انجام دهید. این به این معنی است که برای انجام عملکرد هایی با استفاده از متغیر های جاوا اسکریپت، مهم است که نوع داده های هر متغیر را درک کنیم.

در این مقاله، به چگونگی استفاده از انواع داده ها در جاوا اسکریپت و نیز انواع داده های مهم در زبان Javascript پرداخته می شود. البته این مقاله، یک بررسی جامع از انواع داده ها نیست، اما به شما کمک می کند تا با گزینه های موجود در جاوا اسکریپت آشنا شوید.

جاوا اسکریپت

تایپ پویا یا داینامیک

جاوا اسکریپت دارای نوع داده ی پویا است، به این معنی که بررسی نوع داده در زمان اجرا / runtime انجام می شود؛ نه در زمان کامپایل. انواع داده های پایتون نیز به صورت پویا تایپ می شوند.

در زبان هایی که به صورت پویا تایپ می شوند، یک متغیر با نام یکسان را می توان برای نگهداری انواع مختلف داده ها استفاده کرد.

به عنوان مثال، متغیر t، که به عنوان متغیر توسط کلمه کلیدی let تعریف شده است (توجه داشته باشید که let یک متغیر معین را در بازه، محدود می کند)، می تواند برای نگهداری انواع داده های مختلف اختصاص داده شود، یا می تواند مقدار دهی اولیه شود اما تعریف نشده باقی بماند:

هر یک از متغیر های t در بالا می تواند برای هر نوع داده ی قابل دسترس در جاوا اسکریپت تنظیم شود. و لازم نیست که قبل از استفاده از آن ها، به صراحت بر اساس یک نوع داده اعلام شده باشند.

جاوا اسکریپت

اعداد در جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت فقط دارای یک نوع عدد است، و برای اعداد integer و اعداد floating-point تعریف جداگانه ای وجود ندارد. به همین دلیل در جاوا اسکریپت، می توان اعداد را با اعشار و یا بدون اعشار نوشت:

در هر دو مورد فوق، بدون در نظر گرفتن این که آیا عدد دارای نقطه ی اعشار است یا خیر، نوع داده، یک عدد است.

نماد exponential در جاوا اسکریپت برای کوتاه کردن فرم اعداد بسیار بزرگ یا بسیار کوچک استفاده می شود:

اعداد در جاوا اسکریپت با دقت ۱۵ رقم در نظر گرفته می شوند. این بدان معنی است که بعد از رقم ۱۶، عدد گرد می شود.

در هر دو حالت بالا، بدون توجه به نقطه ی اعشار، نوع داده یکسان و عدد است.

علاوه بر نشان دادن اعداد، نوع اعداد جاوا اسکریپت دارای سه مقدار نمادین / symbolic نیز هست:

  • بی نهایت / Infinity : یک مقدار عددی است که نشان دهنده ی یک عدد مثبت است که به بی نهایت نزدیک می شود.
  • بی نهایت منفی / Infinity – : یک مقدار عددی است که نشان دهنده ی یک عدد منفی است که به بی نهایت نزدیک می شود.
  • NaN : یک مقدار عددی است که یک غیر عدد را نشان می دهد، و شکل اختصاری عبارت not a number و به معنی غیر عدد است.

بی نهایت یا بی نهایت منفی زمانی برگردانده می شوند که عددی را محاسبه کنید که از بزرگترین عدد ممکن در جاوا اسکریپت، بیشتر باشد. این حالت برای مقادیر تعریف نشده، مانند تقسیم بر صفر نیز استفاده می شود:

در شرایط تکنیکال، Infinity زمانی نمایش داده می شود که یک عدد از عدد ۱٫۷۹۷۶۹۳۱۳۴۸۶۲۳۱۵E+308 فراتر می رود، این عدد، نشان دهنده ی حد بالا در جاوا اسکریپت است.

به طور مشابه،-Infinity  زمانی نمایش داده می شود که یک عدد فراتر از حد پایین -۱٫۷۹۷۶۹۳۱۳۴۸۶۲۳۱۶E+308. می رود.

عدد بی نهایت در حلقه ها نیز می تواند استفاده شود:

برای عدد هایی که عدد قانونی نیستند، NaN نمایش داده خواهد شد. اگر تلاش کنید که یک عملیات ریاضی بر روی یک عدد و یک غیر عدد انجام دهید، NaN بازگردانده خواهد شد. این مورد در مثال زیر آمده است:

از آن جا که عدد ۲۰ نمی تواند بر رشته ی “Shark” تقسیم شود، زیرا نمی تواند به عنوان یک عدد ارزیابی شود، مقدار برگشتی برای متغیر x، مقدار NaN است.

با این حال، اگر یک رشته را بتوان به عنوان یک مقدار عددی ارزیابی کرد، عبارت ریاضی را می توان در جاوا اسکریپت انجام داد:

در مثال بالا، از آن جا که رشته ی “۵” را می توان به عنوان یک مقدار عددی در جاوا اسکریپت ارزیابی کرد، به عنوان یک مقدار عددی در نظر گرفته شده و می تواند با اپراتور ریاضی تقسیم / ، کار کند.

هنگام دادن مقدار NaN به یک متغیر مورد استفاده در یک عملیات، نتیجه، مقدار NaN را بر می گرداند، حتی اگر operand دیگر، یک عدد قانونی باشد:

فقط یک نوع داده ی عدد در جاوا اسکریپت وجود دارد. هنگام کار با اعداد، هر شماره ای که وارد می کنید به عنوان نوع داده برای اعداد تفسیر می شود؛ و لازم نیست که اعلام کنید چه نوع داده ای را وارد می کنید، زیرا جاوا اسکریپت به صورت پویا تایپ می شود.

تا این جا، با نوع داده ی اعداد آشنا شدید، برای کسب آگاهی در مورد انواع دیگر داده ها در جاوا اسکریپت، بخش دوم این مقاله را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا