انیمیشن و سه بعدی

موشن گرافیک رایگان

موشن گرافیک رایگان 

همانطور که می دانید علم موشن گرافیک یعنی حرکت اجسام به صورت گرافیکی و متحرک با صداهای جذاب. حال در این مقاله قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که برای یک موشن گرافیست بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین با ما همراه باشید.

در علم موشن گرافیک زبان تصویر خود را داشته باشید

هنگام ساخت یک ویدئو موشن قوی زبان تصویر خود را به گونه ای جذاب بیان کنید. در ساخت یک ویدئو موشن در موشن گرافیک شما تنها وظیفه آن را ندارید که یک لوگوی قوی طراحی کنید بلکه وظیفه شما خلق یک اثر جذاب در موشن گرافیک می باشد. شما در علم آموزش موشن گرافیک با عناصر بسیاری روبرو هستید که شامل عناصر صوتی و تصویری می شوند. هر کدام از این عناصر می توانند تعیین کننده سبک کاری شما در ویدئو موشن شما باشند. همواره تلاش کنید سبک کاری شما تبدیل به برند شما شود. و یک موشن گرافیست به روز باشید.

یکی دیگر از نکاتی که برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست حرفه ای در علم موشن گرافیک لازم است بدانید این است به طبع یک کار تیمی قوی به مراتب می تواند از یک کار تک نفره بسیار جذاب تر باشد. در هر قسمت از ساخت یک ویدئو موشن هنگامی که شما به صورتی جمعی کار خواهید کرد به طبع نتیجه کار موشن شما بسیار جذاب تر خواهد بود.

هنگامی که شما زمان یا انگیزه ی کافی برای ساخت یک ویدئو موشن را ندارید هرگز سراغ ساخت ویدئو نروید. این که شما یک موشن گرافیک ساده و قابل فهم را با کیفیت خوب بسازید بسیار بهتر از آن است تا یک ویدئو بزرگ و بی کیفیت بسازید. بنابراین برای ساخت یک ویدئو موشن گرافیک هرگز خود را مجبور نکنید. در واقع شما باید کار خود را با طیب خاطر و با عشق انجام دهید.

یک ویدئو موشن گرافیک باید افزایشی باشد نه اینکه تنها به یک کار یا پروژه اضافه شود. در واقع شما باید به این نکته فکر کنید که آیا می توانید با ساخت یک ویدئو موشن رسیدن به هدف پروژه را سریع تر کنید یا خیر؟

در ساخت یک ویدئو موشن گرافیک شما باید هدف گذاری کنید و هدف اصلی خود را به خوبی شناسایی کنید. هنگامی که هدف گذاری می کنید می توانید تمام پروژه خود را خلاقانه پیش ببرید. علاوه بر آن اگر به صورت گروهی به انجام فعالیت مشغول هستید باید ابتدا همراه با گروه خود محدوده ی فعالیت ویدئو موشن گرافیک خود را مشخص کنید. یعنی یک تیزر تبلیغاتی می خواهید تولید کنید یا تبلیغ یک محصول یا توضیح یک ماجرا؟ همراه با گروه خود همفکری کنید که مخاطبین با دیدن ویدئو شما دچار چه احساساتی می شوند؟ و واکنش آن ها به ویدئو موشن شما چیست؟ یا شما کدام بعد هوشی مخاطب را مورد هدف قرار داده اید؟

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش موشن گرافیک پروژه محور

اهمیت به واکنش مخاطب نسبت به ویدئو های موشن گرافی

انیمیشن اولین قسمت وارد شده در موشن گرافیک

موشن گرافیک و انیمیشن از هم جدایی ناپذیرند. طراحی گرافیکی و انیمیشن سازی دو علم هستند که به یکدیگر گره خورده اند. بنابراین وجود بعد انیمیشن سازی یا وجود یک انیماتور حرفه ای برای تولید یک ویدئو کارآمد در گروه الزامی می باشد. به طور کلی می توانیم بگوییم انیماتور های ایده ها و تفکرات هوشمندانه ای دارند که می توانند به روند پروژه کمک شایانی بکنند. بنابراین انیمیشن می تواند به موشن گرافیک کمک کند که بیان یک ایده به زبان موشن گرافیک امری شدنی است یا خیر و یا چگونه می تواند بهتر بیان شود.

در کار گروهی به تمام ایده ها باید به یک اندازه ارزش داده شود چرا که بررسی تمامی ایده ها می تواند مسیر ساخت پروژه را بسیار هموار تر کند. اعضای گروه باید از هدف و لحن و پیام و توزیع ویدئو موشن گرافیک آگاهی کامل داشته باشند. شما باید محدوده ی زمانی خود را به خوبی مشخص کنید. مدت زمان می تواند کمک بسیار خوبی در طی روند تولید و همچنین هزینه تولید پروژه به شما بکند.

در ویدئو موشن گرافیک خود تنها یک داستان را روایت کنید و از پریدن به شاخه های مختلف خودداری کنید. بلکه تنها یک داستان را مورد نظر قرار دهید و از هر عنصری که می تواند شما را در بهتر بیان کردن این داستان یاری کند کمک بگیرید. یکی دیگر از نکات بسیار حائز اهمیت این است که سعی کنید از لغات کمتری استفاده کنید تا تصاویر متحرک راوی داستان شما باشند.

استفاده کمتر از لغات در ویدئو های موشن

تدوین حرفه ای در موشن گرافیک

هر چیز اضافه را در ویدئو موشن گرافیک خود حذف کنید. شاخ و برگ های اضافی را از بین ببرید زبان ویدئو شما باید آسان و قابل فهم باشد. بنابراین در ساخت یک ویدئو موشن گرافیک همه چیز را ساده و به دور از پیچیدگی بیان کنید. متن هایی که قصد دارید در ویدئو خود استفاده کنید را برای خود با صدای بلند بخوانید و اگر جایی به مشکل برخورد کردید آن قسمت را حذف کنید. طراحان موشن گرافیک باید تا جایی که می توانند از قدرت تجسم به جای بیان لغات و کلمات استفاده کنند. این نکته که متن و داستان نویسی مصور باید همزمان انجام شوند کاملا درست است اما ویرایش کار را بسیار آسان تر می کند.

صوت در موشن گرافیک

صوت و صدا و موسیقی و افکت های صوتی در موشن گرافیک دومین ستون یک ویدئو موشن هستند. سبک کار شما با افکت های صوتی نیز می تواند توسعه یابد. بنابراین باید بدانید مشخصه و برند کاری شما چه صدای خاصی دارد و بدانید موسیقی و افکت های صوتی در یک ویدئو موشن گرافیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. شما باید بدانید در کجا از کدام صدا استفاده کنید. مثلا اگر تصویر باران نمایش داده می شود در پس زمینه از افکت صوتی باران استفاده کنید.

یک نکته ی دیگر آن است شاید شما بدانید در ورزش تکواندو هر فرد ورزشکار هنگام انجام حرکات ورزشی خود یک صدای مخصوص به خود را تولید می کند که منحصر به فرد است و فقط مال اوست. در موشن گرافیک نیز به همین صورت می باشد. یک افکت صوتی طراحی کنید که مشخصه ی سبک کاری شما باشد و برند شما را به مخاطب نشان دهد.

موشن گرافیک رایگان

صدا گذاری متناسب یکی از رکن های اساسی ویدئو های موشن

صدا گذاری و افکت های صوتی را با دقت کامل انجام دهید. باید عواملی که به صدا گذاری متناسب ختم می شوند را پیدا کنید. در صدا گذاری و افکت های صوتی در یک ویدئو موشن گرافیک شما باید باید سن، جنس، لهجه، تن، سبک را متناسب با ویدئو تولیدی خود به کار ببرید. صداها و افکت های صوتی محبوب و پر بازدید را می توانید از دو سایت Voices.com و Voice123 پیدا و مورد بررسی قرار دهید.

انتخاب صداها

صداهایی را انتخاب کنید که نشان دهند شما در کار خود یک شخص حرفه ای و یا نابغه هستید. خود را دچار صدا های گوناگون نکنید ابتدا مشخص کنید بازه یا محدوده ی صدا ها و افکت های صوتی که قصد دارید از آن ها استفاده کنید کدامند و سپس صدای مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر در یک قسمت مشاهده می کنید بهتر است بعضی از قطعه های موسیقی و یا افکت های صوتی را با هم ترکیب کنید حتما این کار را انجام دهید.

گاهی در ساخت یک ویدئو موشن گرافیک شما مجبور خواهید شد برای یک قطعه موسیقی که می خواهید در ویدئو خود استفاده کنید یک هزینه را برای صدور مجوز پرداخت کنید. به طور کلی شما باید ۱۰ الی ۲۰ درصد از بودجه ی خود را برای دریافت مجوز قطعه ی موسیقی خود در نظر بگیرید. بهترین کار در ساخت یک ویدئو موشن گرافیک این است که شما با مجوز و اصولی پیش بروید.

از به کارگیری جلوه های صوتی هرگز دوری نکنید و جلوه های صوتی متنوع و جذاب را در ویدئو موشن خود حتما استفاده کنید. همان طور که گفتیم تصاویر متحرک یک ستون و صدا گذاری متنوع ستون دیگر یک ویدئو موشن گرافیک است. بهتر است در این راستا تلاش کنید که جلوه ها و افکت های صوتی شما جذاب و مرتبط با هم باشند تا از قابلیت شنیداری بسیار خوبی برخوردار شوند.

آموزش پیشنهادی برای شما :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

طراحی در موشن گرافیک

موشن گرافیک رایگان

طراحی صحنه در یک ویدئو موشن بسیار مهم است

برای ساختن یک ویدئو موشن جذاب باید طراحی جذابی داشته باشید. تصور کنید می خواهید یک ساختمان زیبا و جذاب بسازید شما به یک طراح نیاز دارید تا یک طرح موفق برای شما بکشد و شما به وسیله ی آن بتوانید یک ساختمان زیبا بسازید. در موشن گرافیک نیز به همین صورت است. یکی طراحی موفق یک کار موشن موفق را در پی خواهد داشت. البته در این ماجرا به انیماتور خود اعتماد کنید زیرا با دانش و علم او نیز شما می توانید در بحث طراحی ویدئو موشن خود به خوبی پیش بروید. ابتدا باید کل صحنه ی خود را طراحی کنید.

با انیماتور خود صحبت کنید و ایده ها و تفکرات او را بشنوید سپس با توجه به آنچه می گوید نیاز های بصری او را فراهم کنید تا بتوانید کل صحنه کار خود را به خوبی طراحی کنید. به طور مثال شما باید جنگل را طراحی کنید نه این که تنها یک درخت را. منظور آن است که شاید انیماتور شما یک طراحی استاتیک را در نظر ندارد و می خواهد از یک طراحی پویا استفاده کند و به طور نمونه بخواهد پشت درخت را نمایش دهد بنابراین در طراحی صحنه در یک ویدئو موشن گرافیک کل صحنه را طراحی کنید.

ایجاد تصاویر با کمترین میزان anchor point

شما باید تصاویر را با کمترین میزان anchor point ایجاد کنید تا دست انیماتور شما باز باشد و بتواند کار طراحی خود را بهتر و با کیفیت تر انجام دهد. بهتر است تلاش کنید در موشن گرافیک امکانات مورد نیاز انیماتور خود را فراهم کنید. برای نمونه با انیماتور خود صحبت کنید تا اگر قصد دارد کسی را طراحی کند تمام بدن او را طراحی کند تا با حرکت دادن یک قسمت از بدن باقی بدن نیز مشخص باشد و در پشت آن قسمت به خوبی قرار گرفته باشد.

نکته ی دیگر در طراحی ویدئو موشن گرافیک شما این است که باید تلاش کنید صحنه هایی که طراحی می کنید با متن شما خوانایی و سازگاری داشته باشد. همچنین صحنه ها باید با صداگذاری هایی که انجام می دهید سازگار باشند و پس و پیش نشوند. سعی کنید یک صحنه بیش از ۱۵ ثانیه توقف نداشته باشد چرا که توقف بیش از این خسته کننده خواهد بود. نکته ای شایان ذکر این است که هر خط باید دارای یک تصویر باشد اما گاهی ممکن است صداگذاری ها به طول بیانجامند و شما باید این نکته را در سازگاری صحنه و صدا رعایت کنید.

اشتباهات ساده ممنوع

علم موشن یک علم کاملا کاربردی است

از انجام اشتباهات کودکانه بپرهیزید. ممکن است نتوانید همه چیز را در ایده آل ترین حالت قرار دهید اما از انجام برخی اشتباهات ساده که ممکن است شما را یک فرد مبتدی جلوه دهد دوری کنید. مثلا در طراحی یک شخص دقت کنید آیا اندازه تمام بدن او متناسب است؟ اندازه دست ها و پا ها متناسب است؟ قوانین فیزیکی نیز نقش مهمی دارند مثلا هنگامی که یک لیوان شیشه ای به زمین می افتد به طبع باید شکسته شود بنابراین دقت کنید نکات ساده را رعایت نمایید.

یک انیماتور حرفه ای را استخدام کنید. انیماتور های حرفه ای در دنیای انیمیشن به سر می برند و می توانند تفکرات و ایده های بسیار جذاب و خلاقانه داشته باشند. دیدگاه آن ها به طراحی و صحنه متفاوت است بنابراین لازم است حتما از فردی استفاده کنید که در زمینه ی انیمیشن توانایی و مهارت بالایی داشته باشد.

انتقال لایه ها باید با هم مرتبط و متناسب باشد و در واقع شما باید یکپارچگی را در ویدئو موشن گرافیک خود حفظ کنید. از انیماتور خود بخواهید شخصیت انیمیشنی شما را به درستی و دقیق طراحی کند. زیرا یکی از مهم ترین مراحل ساخت انیمیشن طراحی شخصیت های می باشد بنابراین شما باید شخصیت های انیمیشنی خود را دقیق بسازید تا بتوانید داستان های حول آن ها را به خوبی روایت کنید.

روند کار شما باید یکدست و به دور از پیچیدگی باشد. اگر قصد دارید در کار موشن گرافیک خود از گیف استفاده کنید باید سعی کنید به یکدستی و یکپارچگی پروژه شما لطمه ای وارد نشود.

زمان در موشن گرافیک

زمان در موشن گرافیک بسیار مهم و حائز اهمیت است. همیشه در طراحی و ساخت ویدئو موشن خود زمان را به خوبی در نظر داشته باشید و زمانبندی تصاویر و حرکات را به خوبی انجام دهید. به مخاطب یا بیننده زمان دهید که از ماجرای شما به خوبی مطلع شود اما او را خسته هم نکنید و سعی کنید صحنه ها آنقدر کش دار نباشند که مخاطب خسته شود. حرکات و صحنه ها باید هماهنگ و در یک جهت باشند.

نکاتی که ذکر کردیم در ساخت یک کار موشن گرافیک بسیار مهم هستند. امید است که این مطلب مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا