وب

گوگل Pagespeed insights | آشنایی با این ابزار و نکات مهمی که برای استفاده از آن باید بدانید

گوگل Pagespeed insights، ابزاری کاربردی برای تمامی سایت‌ها

گوگل Pagespeed insights، یکی از ابزارهای بسیار مهم در زمینه سرعت صفحات سایت می‌باشد و نقش مهمی نیز در زمینه سئو سایت دارد. این ابزار، جز خانواده ابزارهای Google pagespeed است که توسط گوگل برای کمک به بهینه سازی سرعت عملکرد صفحات وب ایجاد شده است. این ابزارها اولین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی در کنفرانس توسعه گوگل معرفی شده است. گوگل Pagespeed insights می‌تواند به خوبی سایت مورد نظر شما را از نظر قدرت تحلیل کند.

آشنایی با مزایای استفاده از ابزار گوگل Pagespeed insights در آموزش تک

این سایت دارای اعتبار و کاربردهای بسیار زیادی است و در آن قسمتی تعبیه شده است تا وب‌مستران بتوانند نام سایت خود را در آن درج کنند و نتیجه آنالیز سرعت سایت خود را دریافت کنند. در ادامه قصد داریم نکات و و روش استفاده از این سایت را بررسی کنیم.

چرا گوگل Pagespeed insights مهمه؟

یکی از معیارهای بسیار مهم برای در زمینه رتبه بندی صفحه در لیست نتایج جستجو گوگل و سئو، سرعت بارگذاری سایت شما است. طبق آمارهای به دست آمده، تنها ۱۵ درصد از وب‌سایت‌های سرعت صفحه قابل قبولی دارند. هر ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحه، حدودا ۷ درصد از نرخ تبدیل را کم می‌کند. نرخ پرش صفحاتی که زودتر از دو ثانیه لود می‎شوند، کمتر از ۹ درصد است که عدد کاملا مناسبی است.

البته دقت داشته باشید که مشکل شما تنها با گوگل نخواهد بود. حتی اگر شما از زیباترین پوسته‌ها نیز استفاده کرده باشید و یا سایت‌تان بسیار کاربردی باشد، در صورتی که سایت شما سرعت کافی را نداشته باشد، مطمئنا نرخ کاربران شما کاهش شدیدی پیدا خواهد کرد. باید این نکته را بدانید که روزانه صدها و هزاران نفر، به رقیبان شما اضافه می‌شوند و به همین دلیل، باید بتوانید با استفاده از هر روش ممکن، رقیبان خود را پشت سر بگذارید. مطمئن باشید که گوگل Pagespeed insights یکی از بهترین روش‌ها برای این امر است.

Pagespeed insights چه اطلاعاتی را ارائه می‌کند؟

زمانی که شما با استفاده از این ابزار، اقدام به تحلیل سایت خود می‌کنید، اطلاعات مختلفی در این زمینه به شما ارائه داده می‎شود. مهم‌ترین این اطلاعات به شرح زیر هستند.

  • شاخص سرعت: شاخص سرعت مبتنی بر داده‌های آزمایشی هستند
  • داده‌های میدانی: این داده‌ها نیز مبتنی بر تجربه کاربران واقعی در کروم می‌باشد که در طول ۳۰ روز گذشته به دست می‎‌آید.
  • داده‌های آزمایشی: این داده‌ها مبتنی بر تحلیل Lighthouse بر روی دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل شبیه سازی شده در شبکه می‌باشد
  • فرصت‌ها: این بخش به شما پیشنهاداتی برای بهترین روش‌ها برای توسعه وب‌سایت ارائه می‌کند
  • ارزیابی‌های تایید شده: شامل تمامی ارزیابی‌های عملکری می‌باشد که صفحه توانسته آزمون مربوطه را پشت سر بگذارد

روش ارزیابی سرعت سایت با استفاده از ابزارهای گوگل | آموزش تک

شاخص سرعت در Pagespeed insights چگونه حساب می‎شود؟

یکی از نکات بسیار مهم در زمینه استفاده از ابزار گوگل Pagespeed insights، نحوه حساب کردن سرعت سایت است. بررسی شاخص‌های سرعت که شما در بالای گزارش‌های Pagespeed insights مشاهده می‌کنید، بر اساس داده‌های آزمایش تحلیلی توسط Lighthouse ارائه می‎شود. این داده، بارگذاری صفحه را در محیطی مانند شبکه موبایل و دستگاه‌های رده میانی شبیه سازی می‌کند. Lighthouse یک شاخص عملکردی بین ۰ تا ۱۰۰ ارائه می‌کند. دقت داشته باشید که شاخص ۹۸ درصد به بالا، نشان دهنده عملکرد بسیار خوب سایت شما می‌باشد.

تاثیر گوگل Pagespeed insights بر روی سئو سایت

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از ابزار گوگل Pagespeed insights تاثیر بسیار خوب آن بر روی سئو سایت است. جالب است که بدانید، ۳ تا از ۴ فاکتور اصلی تجربه کاربری که مستقیما بر روی سئو سایت شما تاثیر می‌گذارد، ارتباط بسیار زیادی به سرعت صفحه سایت دارد. در ادامه مواردی که به سرعت سایت بستگی دارند را بررسی می‌کنیم.

  • مدت زمان حضور در سایت
  • تعداد صفحه در هر نشست Session
  • نرخ پرش و یا bounce rate

نکات مهم برای استفاده از گوگل Pagespeed insights در آموزش تک

چگونه گوگل Pagespeed insights را ۱۰۰% سبز کنیم؟

روش‌های بسیار زیادی برای افزایش رتبه سایت در گوگل Pagespeed insights وجود دارد که در ادامه قصد داریم برخی از آن‌ها را بررسی کنیم.

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش زمان بارگذاری سایت است. به خصوص در زمانی که افراد مختلفی مسئول بارگذاری محتوا در سایت هستند. شما می‌توانید قبل از بارگذاری تصویر، با استفاده از ابزارهای فشرده سازی مانند tinyjpg، بدون افت کیفیت حجم تصاویر را کاهش دهید.

استفاده از شبکه توزیع محتوا

شبکه توزیع و یا CDN بار سرور را در مکان‌های مختلف پخش کرده و در هنگام مراجعه کاربر به سایت از نزدیک‌ترین سرور برای  ارائه محتوای سایت به فرد استفاده می‌کنند. هر چه سرور نزدیک‌تر باشد، زمان بارگذاری سایت سریع‌تر خواهد بود.

استفاده از فرمت‌های بهینه تصاویر

به طور کلی تصاویر می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی رتبه گوگل Pagespeed insights داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است از تصاویر با فرمت‌های webp و svg استفاده کنید. این فرمت‌ها علاوه بر داشتن کیفیت مناسب، دارای حجم بسیار پایینی نیز هستند.

مزایای استفاده از گوگل Pagespeed insights در آموزش تک

آموزش تک، بهترین مرجع برای یادگیری تکنیک‌های طراحی سایت

در این مطلب از وب‌سایت آموزش تک، با بررسی ابزار گوگل Pagespeed insights و نکات مهم برای استفاده از آن همراه شما بودیم. Pagespeed insights یک ابزار کاملا کاربردی است و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی رتبه بندی سئو سایت شما داشته باشد. اگر می‌خواهید با تکنیک‌های مختلف طراحی وب‌سایت و افزایش سئو سایت خود آشنا شوید، می‌توانید در دوره‌های صفر تا صد طراحی وب‌سایت با استفاده از وردپرس شرکت کنید. در این دوره ما تمامی تکنیک‌های لازم را به شما آموزش می‌دهیم و در پایان دوره شما می‌توانید به راحتی سایتی بهینه و خوب را تولید کنید. همچنین در این دوره مدرسین ما به شما آموزش می‌دهند تا بتوانید به راحتی وارد بازار کار شوید و درآمدهای بالایی را از این روش داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا